
Ellinor Nilsson, utvecklingsledare på Idrottsförvaltningen för simning i Stockholms skolor. Foto: Stockholms Stad
Simundervisning Simkunnigheten i Stockholm skolor varierar kraftigt mellan elever i innerstaden och skolor i socioekonomiskt utsatta områden som Järva. Det visar en ny kartläggning som gjorts av Stockholms stad. En 3-årig simstrategi har nu tagits fram för att fler barn ska lära sig simma.
Coronapandemin, med stängda simhallar i många kommuner, har försämrat barnens möjligheter att lära sig simma utöver de problem som redan finns med brist på tider i simhallar, pengar och personal. Nu pågår simskolor runt om i landet för att försöka reparera skadorna.
LÄSTIPS Simskola i förskoleklass ger elever vattenvana – följ med till Nälstabadet
I Stockholms stad arbetar man både med övergripande satsningar och lokala strategier utifrån en kartläggning, som gjorts i samband med simskolorna i årskurs 2 år 2020.
Kartläggningen visar bland annat att 7 av 10 skolbarn i åk 2 på Järvafältet saknade vattenvana innan simskolan i jämförelse med 2 av 10 elever på Östermalm i innerstaden. Även om drygt 6 av 10 elever på Järvafältets skolor fick vattenvana efter simskolans 15 lektioner och 9 av 10 av innerstadsbarnen så hann få av Järvafältets barn lära sig att simma.
Bara mellan 8 och 22 procent (två olika simskolor) av skolbarnen från Järva lärde sig att simma minst 10 meter bröstsim medan 87 procent av innerstadseleverna på Östermalm klarade motsvarande sträcka.
Sabina Vesterlund, ansvarigt undervisningsråd för ämnet idrott och hälsa på Skolverket, har tidigare poängterat i Läraren.se att simkravet i årskurs 6 gäller trots pandemin.
– Det finns inget annat kunskapskrav som är så tydligt som för simkunnigheten. Det bygger på ett säkerhetstänk och värnande om liv. Stöd måste sättas in till alla elever som man misstänker inte kommer att nå kunskapskraven. Det har eleven rätt till, säger hon.
Ellinor Nilsson, utvecklingsledare på Idrottsförvaltningen för simning i Stockholms skolor. Foto: Stockholms Stad
Stockholms stad har två samordnare på Idrottsförvaltningen, med uppdrag att utveckla simverksamheten i staden. Ellinor Nilsson, är en av dem, med uppdrag att stötta skolor och elever både med centrala och mer skräddarsydda insatser. Hon har tagit fram en rad åtgärder i en tre-årsplan för att skapa mer jämlika förutsättningar för barn att lära sig simma. Planen är ett levande dokument som tittas över varje år.
– I år riktar vi utifrån kartläggningen en insats med simskola till förskolklasselever i Järvaområdet men den omfattar även elever från Hässelby/Vällingby och Nälstaområdet där vi tillsammans med grundskolecheferna identifierat att det behövs insatser. Sedan har vi lagt förslag till politikerna att det ska gälla på fler områden till nästa år, säger Ellinor Nilsson.
Tanken med den riktade insatsen till förskolebarnen är att de ska få jämlika förutsättningar med andra skolbarn i staden genom att tidigt grundlägga en vattenvana inför simskolan i åk 2.
– I vår strategi arbetar vi sedan tidigare med simning för elever i årskurs 6-9 på höstlov, sportlov och sommarlov för att ”släcka bränder” så de ska kunna få godkända betyg. På Järvafältets skolor kartlägger jag just nu vilka behov skolorna har och försöker sedan skräddarsy stöd till de som har störst behov av lokala strategier som ett komplement till stadens övergripande simstrategi, säger Ellinor Nilsson.
När Happy Hilmarsdottir, skolchef i skolområde 5 för 13 kommunala skolor på Järvafältet, fick reda på skillnaderna i barnens vattenvana insåg hon att det behövdes kraftfulla, uthålliga och långsiktiga satsningar. Tillsammans med Ellinor Nilsson och områdets rektorer arbetade man fram idén att ordna en simskola för förskolebarn. Den kommer att följas upp med olika åtgärder på enskilda skolor för att hålla vattenvanan vid liv hos eleverna.
Happy Hilmarsdottir, grundskolechef i Skolområde 5 för Järvas skolor.
– Vi har fått tänka utanför boxen och analyserar noga för att sätta in rätt åtgärder. Vi har jobbat på olika fronter på skolorna eftersom svårigheterna har sett olika ut, säger hon.
Hon poängterar att det finns flera skolor och idrottslärare i hennes område som redan lägger stora resurser på att få fler elever simkunniga. En är Oxhagsskolan där samtliga elever, vid senaste mätningen i juni 2021, var simkunniga i åk 6 och kunde simma 200 meter varav 50 meter på rygg.
Ann-Christin Sundell är rektor på Oxhagsskolan. Hon insåg redan för några år sedan att hennes elever inte fick någon vidare utväxling av stadens simundervisning i årskurs 2.
Ann-Christin Sundell, rektor Oxhagsskolan Foto: Stockholms Stad<br />
– Många av våra barn var rädda för vatten och hade inte den vattenvana och erfarenhet av vatten som många ”svenska ungar” har, om jag får uttrycka mig så vanvördigt, säger hon.
Eftersom hon har tre i personalen som är utbildade simlärare beslöt hon att skolan skulle ta tag i simundervisningen på egen hand. Sedan några år tillbaka övar skolans simlärare vattenvana med alla elever redan från förskoleklass. Kunskaperna byggs sedan på för varje årskurs upp till årskurs 6. Ann-Christin Sundell säger att det inte räcker att göra en punktinsats i årskurs 2 utan att skolan måste hålla igång simundervisningen. Det är stor in och utflyttning av elever i området eftersom bostadsbristen gör att många familjer bor i andra hand. Därför lägger skolan in simning på loven, på fritidstid och skoltid.
– På så sätt kan vi hela tiden vaska fram de elever som vi märker inte kan simma eller saknar vattenvana. Det har fungerat jättebra. Elevernas meritvärden och behörigheten har ökat kraftigt. Det handlar om 30-40 procent fler elever nu som är godkända i ämnet idrott så det har varit en oerhörd förbättring när det gäller måluppfyllelse efter att vi har börjat jobba med simningen. Det går inte att satsa halvhjärtat på simningen eftersom det finns många hinder på vägen, säger Ann-Christin Sundell.
6 av 10 kommuner saknar riktlinjer för simning
Efter sexårige Rais död – nu ändras riktlinjerna
Hade 69 elever som inte kan simma: De sjunker direkt
Maggan tog strid – nu får alla som behöver simma
Ingen vet hur många som kan simma
Åklagaren: 4 råd till lärare som ska bada med barnen
8 sätt att förebygga drunkning, skriv ut och sätt upp!
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”