Storvretskolan: Så bröt de elevväldet
Skolutveckling Elevhorder som styrde skolan. Kränkningar som vardagsmat. Och lärare som var fast i felaktiga föreställningar om lågaffektivt bemötande. Nu har två rektorer vänt trenden på statligt övertagna Storvretskolan. Så här gjorde de.
Skolinspektionen går ut med att Storvretskolan i Tumba numera uppfyller kraven i skollagen. Därmed avslutas de så kallade statliga åtgärderna för rättelse i fallet.
– Det ligger så klart ett ansvar hos lärarna. Men de var vilseledda. Dels hade de haft en utbildning om lågaffektivt bemötande av Bo Hejlskov – och det förvirrade dem väldigt mycket. Den tolkades som att man inte fick jobba med gränssättning i skolan, varken som lärare eller personal. Vi klev in och visade på att de absolut skulle det, och de blev snabbt trygga. Problemet satt inte hos dem, säger Susanne Norman, tillförordnad biträdande rektor.
Hon och tillförordnade rektorn Lillemor Bergquist kom in kort efter att Skolinspektionen för första gången någonsin beslutade om sin allra skarpaste åtgärd. De uppskattar att en tredjedel av eleverna betedde sig illa.
– Man kan säga att det var väldigt många. Det var horder av elever som vi mötte i korridorerna i början som stökade och bökade och skojbråkade, som de kallade det. Kränkningar var vardagsmat. Och de som inte stökade fanns i skymundan. Man märkte dem inte. Den bild som Skolinspektionen ger, den stämmer, säger Lillemor Bergquist.
Situationen inne i klassrummen var likadan.
– Vi gjorde lektionsbesök bland det första vi gjorde, och det var i princip omöjligt att genomföra lektioner. Då var det ändå så att det fanns en lärare på tolv-tretton elever och ganska ofta en elevassistent med i gruppen. Det var ingen undervisningssituation som var acceptabel, säger Susanne Norman.
Utöver att Botkyrka kommun rekryterade två tillfälliga rektorer för vändningsarbetet, kom två särskilt utsedda rådgivare från Skolinspektionen att placeras på Storvretskolan.
– Vår roll är att vara närvarande i verksamheten, vi har varit på i stort sett alla möten, vi har varit på en stor andel lektioner, vi har fungerat rådgivande gentemot personalen, lärarna, skolledningen. Sen har vi haft återkommande möten med skolledningen och planerat åtgärder som behöver vidtas. Åtgärder som vi följer upp för att säkerställa att de genomförs och får effekt, säger Joel Axberg, en av två särskild utsedda rådgivare.
Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen.
Idag står inga andra skolor under omedelbart hot om övertagande. Varken i Botkyrka eller i andra kommuner.
På åtta månader har kommunledning, skolledning, lärare och elevcoacher tillsammans med Skolinspektionen fött en annan skola.
– Jag tror att det handlar en hel del om kraften i den åtgärd som vårt ingripande innebär, vilket gör att kommunledningen prioriterar ingripanden och resurser. Vi hade tidigare jobbat med viten för att få förändring – men det har inte hjälpt. Det visar att kraften i en skarp åtgärd i vissa lägen behövs, säger Helén Ängmo.