
Yrsa Sporre Rasmussen, förskollärare på förskolan Fjärilen i Fittja.
Förskolan Fjärilen i Fittja fick tidigare i höstas besök av Gulan Avci (L), regeringens samordnare för arbetet mot utanförskap.
Segregation
Förskolan är nyckeln till integration.
Det menar Gulan Avci (L), regeringens samordnare, som vill införa både språktest för personalen och obligatorisk förskoleklass för femåringar.
Vi Lärare följde med henne till förskolan Fjärilen i Fittja, ett av Sveriges 17 särskilt utsatta områden.
Brunt, gult, rött och orange. Vi är på Förskolan Fjärilen i Fittja när några barn målar hösten.
På plats finns politikern Gulan Avci, till vardags riksdagsledamot, men nu nationell samordnare för arbetet mot utanförskap. I höst reser hon landet runt för att lära sig mer om hur integrationsarbetet fungerar och inte fungerar i utsatta områden.
– Vi har ett 30-årigt arv av misslyckad integration i bagaget. Så det finns mycket att göra, säger Gulan Avci under besöket i Botkyrka kommun, söder om Stockholm.
Det är hennes fjortonde kommunbesök sedan hon blev nationell samordnare i våras. Och fler ska det bli.
– Mitt uppdrag skulle slutföras före årsskiftet, men det kommer troligen att förlängas.
Yrsa Sporre Rasmussen, förskollärare på förskolan Fjärilen i Fittja.
Under Gulan Avcis besök på skolor och förskolor har hon alltmer fokuserat på förskolan – och dess arbete med svenska språket.
– Språket är den absolut viktigaste faktorn för att det ska gå bra i skolan. Tänk dig om alla barn gick i förskolan och fick en språklig och social resa. Det skulle ge en helt annan start för många barn, säger Gulan Avci.
Därför har hon redan kommit med förslagen att införa obligatorisk förskoleklass från fem år, skrota möjligheten till familjedaghem och obligatoriskt språktest för personalen. Något som Botkyrka införde redan för tre år sedan. Då ansågs det kontroversiellt.
Men inte i dag.
– Nej. Jag fick själv göra språktestet när jag började här för ett år sedan, berättar Anna-Maria Bodén, biträdande rektor på Fjärilen.
– Jag har anställt en del timvikarier och nästan alla tycker det är helt okej att testas. Det är bara någon enstaka som undrat lite.
Vad händer om man underkänns?
– Du får en chans att göra om det efter två månader.
Gulan Avci, regeringens samordnare för arbetet mot utanförskap, intervjuas av Vi Lärares reporter Fredrik Nejman.
På väg från Fjärilen till nästa besök, Tallidskolan, också den i Fittja, utvecklar Gulan Avci sin syn på förskolans centrala plats för integration.
– När förskolan, då dagis, infördes byggde den på att kvinnorna skulle ut i arbetslivet. Då var det mer av förvaring. I dag har förskolan en helt annan roll i barns sociala och språkliga utveckling. Därför måste vi tillmäta förskolan den roll den verkligen fått och inte vara kvar i gamla strukturer. Men vi är inte riktigt där än. Även om jag sett många förskolor som gör ett väldigt bra jobb. Fjärilen är en av dem.
Barnen som saknar språket – ”Ett stort misslyckande”
Språkfest eller språktest – vad vill nya ministern med förskolan?
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”