Hon vill införa språktest för personal i förskolan

Förskolan Fjärilen i Fittja fick tidigare i höstas besök av Gulan Avci, regeringens samordnare för arbetet mot utanförskap.
Foto: Noak Martinsson

Förskolan Fjärilen i Fittja fick tidigare i höstas besök av Gulan Avci (L), regeringens samordnare för arbetet mot utanförskap.

Förskolan är nyckeln till integration.
Det menar Gulan Avci (L), regeringens samordnare, som vill införa både språktest för personalen och obligatorisk förskoleklass för femåringar.
Vi Lärare följde med henne till förskolan Fjärilen i Fittja, ett av Sveriges 17 särskilt utsatta områden.

Brunt, gult, rött och orange. Vi är på Förskolan Fjärilen i Fittja när några barn målar hösten.

På plats finns politikern Gulan Avci, till vardags riksdagsledamot, men nu nationell samordnare för arbetet mot utanförskap. I höst reser hon landet runt för att lära sig mer om hur integrationsarbetet fungerar och inte fungerar i utsatta områden.

– Vi har ett 30-årigt arv av misslyckad integration i bagaget. Så det finns mycket att göra, säger Gulan Avci under besöket i Botkyrka kommun, söder om Stockholm.

Uppdraget förlängs

Det är hennes fjortonde kommun­besök sedan hon blev nationell samordnare i våras. Och fler ska det bli.

– Mitt uppdrag skulle slutföras före årsskiftet, men det kommer troligen att förlängas.

Yrsa Sporre Rasmussen, förskollärare på förskolan Fjärilen i Fittja.
Foto: Noak Martinsson

Yrsa Sporre Rasmussen, förskollärare på förskolan Fjärilen i Fittja.

Under Gulan Avcis besök på skolor och förskolor har hon alltmer fokuserat på förskolan – och dess arbete med svenska språket.

– Språket är den absolut viktigaste faktorn för att det ska gå bra i skolan. Tänk dig om alla barn gick i förskolan och fick en språklig och social resa. Det skulle ge en helt annan start för många barn, säger Gulan Avci.

Kontoversiellt beslut

Därför har hon redan kommit med förslagen att införa obligatorisk förskoleklass från fem år, skrota möjligheten till familjedaghem och obligatoriskt språktest för personalen. Något som Botkyrka införde redan för tre år sedan. Då ansågs det kontroversiellt.

Men inte i dag.

– Nej. Jag fick själv göra språktestet när jag började här för ett år sedan, berättar Anna-Maria Bodén, biträdande rektor på Fjärilen.

– Jag har anställt en del timvikarier och nästan alla tycker det är helt okej att testas. Det är bara någon enstaka som undrat lite.

Vad händer om man underkänns?

– Du får en chans att göra om det efter två månader.

Gulan Avci, regeringens samordnare för arbetet mot utanförskap, intervjuas av Vi Lärares reporter Fredrik Nejman.
Foto: Noak Martinsson

Gulan Avci, regeringens samordnare för arbetet mot utanförskap, intervjuas av Vi Lärares reporter Fredrik Nejman.

På väg från Fjärilen till nästa besök, Tallidskolan, också den i Fittja, utvecklar Gulan Avci sin syn på förskolans centrala plats för integration.

– När förskolan, då dagis, infördes byggde den på att kvinnorna skulle ut i arbetslivet. Då var det mer av förvaring. I dag har förskolan en helt annan roll i barns sociala och språkliga utveckling. Därför måste vi tillmäta förskolan den roll den verkligen fått och inte vara kvar i gamla strukturer. Men vi är inte riktigt där än. Även om jag sett många förskolor som gör ett väldigt bra jobb. Fjärilen är en av dem.

LÄS MER:

Barnen som saknar språket – ”Ett stort misslyckande”

Språkfest eller språktest – vad vill nya ministern med förskolan?