Ny granskning: Läsa-skriva-räkna garantin för svår

En lektion som pågår i ett klassrum och en närbild på en ledsen elev
Foto: AdobeStock

Läsa-skriva-räkna-garantin krockar med skollag och är för svår att genomföra, menar Skolinspektionen.

Det går sämre för eleverna i matte och svenska än innan läsa-skriva-räkna-garantin infördes. Det konstaterar Skolinspektionen i en ny granskning.
Orsakerna är enligt myndigheten att garantin är för komplex och att bestämmelserna krockar med skollagen.

Läsa-skriva-räkna-garantin infördes 2019 för att fler elever ska få rätt stöd i svenska och matematik.

Skolinspektionen kan dock konstatera flera brister i genomförandet i sin nya utvärdering.

  • Andelen elever som får särskilt stöd i har endast ökat något sedan garantin infördes.
  • Andelen elever med särskilt stöd i matte och svenska i förskoleklass, årskurs 1 och årskurs 3 har minskat sedan förra mätningen, 2021/22.
  • Resultaten i nationella proven i årskurs 3 har sjunkit sedan garantin infördes.

Skolinspektionens utvärdering bygger på en kvalitetsgranskning av förskoleklassen från 2020, en granskning av skolornas specialpedagogiska arbete 2023 och en tillsyn av specialskolan från 2023/24.

Dessutom har Skolinspektionen genomfört en enkät med grundskolor åren 2019, 2022 och 2024.

Under åren 2019-2024 har svar kommit från mellan 6 och 10 procent av skolenheterna med förskoleklass och årskurs 1-3.

Brister i genomförande

Enkäten visar att skolorna använder det obligatoriska kartläggningsmaterialet i F-klass och årskurs 1 – men Skolinspektionen bedömer att materialet släpper igenom fler elever än förväntat.

I årskurs 3 är det nationella proven som utgör kartläggningen, men proven ligger sent på året och det ger lärare för lite tid att ge eleverna det stöd de behöver.

Samtidigt som den specialpedagogiska personalen uppger att lärare oftare kontaktar dem för hjälp, upplever lärare i enkäten att de inte får den hjälp de behöver med att planera och genomföra insatser.

Mindre än hälften av den specialpedagogiska personalen uppger att de följer upp insatserna tillsammans med lärare. Det gör att elever går vidare till nästa stadium utan en riktig överlämning.

Lärarna saknar medel

Skolinspektionen konstaterar att många lärare fortfarande upplever att de saknar kunskap om garantin, samtidigt som skolorna saknar både möjligheter att organisera och betala för stödinsatser.

Det saknas fortfarande specialpedagogiskt stöd i matematik för elever i f-klass. För lärarna har dessutom dokumentationskraven ökat sedan garantin infördes.

Skolinspektionen har flera förklaringar till att garantin inte fungerar som den är tänkt: Det är helt enkelt för svårt för skolan och lärarna att göra rätt.

Ett exempel är att bestämmelserna för garantin på flera områden krockar med bestämmelserna för särskilt stöd. Bland annat när det gäller vilka elever som ska få specialpedagogiska insatser, och hur snabbt stödet måste kopplas in.

Premierar språkutveckling

Trots att garantin ger matte och svenska lika stor vikt, premierar många av skolorna språkutvecklingen. Skolorna väger kursplanen i svenska tyngre än skrivelserna i garantin.

Garantin riskerar också att förstärka den bristande likvärdigheten genom att skolor med god tillgång till specialpedagogisk personal i högre utsträckning arbetar enligt garantins recept.

Skolinspektionen skriver att garantin riskerar att ses som ”ytterligare en börda” av skolor med bristande resurser.

Krockar med skollagen

Och slutsatsen? Frågan bör fortsatt utredas.

”Inom en sådan utredning skulle det kunna övervägas om det behövs förenklingar avseende det komplexa stödsystem som skapats genom garantin och skollagens parallella bestämmelser om stöd” skriver Skolinspektionen”.

LÄS ÄVEN:

Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen

Skolministern: ”Vi har ett inkluderingshaveri”

Edholm efter massiva kritiken: ”Måste göras om i grunden”