Skolministrarna får en lektion av lärarstudenten

Reportage
Med två ministrar från regeringen i klassrummet blev adrenalinpåslaget extra stort när lärarstudent Emelie Makdisi undervisade i klass 6A, Ängsnässkolan.
– Nervös? Ja, på en skala 1-10 låg jag på 100, skrattade Emelie efteråt, som utåt sett var hur lugn och trygg som helst när hon höll sin lektion i engelska.
https://youtu.be/Weg5NpfAqu8
I klassrummet fanns utbildningsminister Anna Ekström tillsammans med Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning. Ministrarna ville se hur samarbetet mellan skolan, kommunen och Södertörns högskola fungerar i praktiken. I flera år har Ängsnässkolan i Huddinge regelbundet haft lärarstudenter på skolan som gör sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) här. Huddinge är en av de kommuner i länet som satsar extra mycket på att ta emot blivande lärare och Ängsnässkolan är en av kommunens övningsskolor för studenter.
– Försöksverksamheten med övningsskolor har visat bra resultat, vilket ökat kvaliteten i studenternas VFU. Därför fortsätter regeringen att satsa på övningsskolor för att stärka lärarutbildningen, sammanfattade Matilda Ernkrans efter lektionen, när hon träffade lärarstudenter och handledare vid Ängsnässkolan, VFU-handledare, samt rektorn vid Södertörns högskola, Gustav Amberg. Han plussade också för verksamheten.
– Värdefullt att på ”gräsrotsnivå” få ta del av erfarenheterna som gjorts från systemet med övningsskolor, tyckte Matilda Ernkrans och Anna Ekström.
Foto: Ulf Lodin
– Dessutom älskar jag försöksverksamheter. I svensk skola har vi gjort jätteförändringar utan att först testa i liten skala. Mycket bättre att testa först innan man genomför i full skala.
Även rektor Marianne Widercrantz på Ängsnässkolan är nöjd. Hon tycker att samarbetet med Södertörns högskola är en stor fördel för Ängsnässkolan.
– Vi får fler vuxna i klassrummet och ett försteg när vi ska rekrytera nya medarbetare. Vi hittar guldkornen bland lärarstudenterna, säger hon.