Skolministrarna får en lektion av lärarstudenten

Längst bak i klassrummet: utbildningsminister Anna Ekström och Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning. De är på studiebesök för att samla synpunkter på hur systemet med övningsskolor för lärarstudenter fungerar.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Med två ministrar från regeringen i klassrummet blev adrenalinpåslaget extra stort när lärarstudent Emelie Makdisi undervisade i klass 6A, Ängsnässkolan.
– Nervös? Ja, på en skala 1-10 låg jag på 100, skrattade Emelie efteråt, som utåt sett var hur lugn och trygg som helst när hon höll sin lektion i engelska.

https://youtu.be/Weg5NpfAqu8

I klassrummet fanns utbildningsminister Anna Ekström tillsammans med Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning. Ministrarna ville se hur samarbetet mellan skolan, kommunen och Södertörns högskola fungerar i praktiken. I flera år har Ängsnässkolan i Huddinge regelbundet haft lärarstudenter på skolan som gör sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) här. Huddinge är en av de kommuner i länet som satsar extra mycket på att ta emot blivande lärare och Ängsnässkolan är en av kommunens övningsskolor för studenter.

– Försöksverksamheten med övningsskolor har visat bra resultat, vilket ökat kvaliteten i studenternas VFU. Därför fortsätter regeringen att satsa på övningsskolor för att stärka lärarutbildningen, sammanfattade Matilda Ernkrans efter lektionen, när hon träffade lärarstudenter och handledare vid Ängsnässkolan, VFU-handledare, samt rektorn vid Södertörns högskola, Gustav Amberg. Han plussade också för verksamheten.

– Värdefullt att på ”gräsrotsnivå” få ta del av erfarenheterna som gjorts från systemet med övningsskolor, tyckte Matilda Ernkrans och Anna Ekström.
Foto: Ulf Lodin

– Dessutom älskar jag försöksverksamheter. I svensk skola har vi gjort jätteförändringar utan att först testa i liten skala. Mycket bättre att testa först innan man genomför i full skala.

Även rektor Marianne Widercrantz på Ängsnässkolan är nöjd. Hon tycker att samarbetet med Södertörns högskola är en stor fördel för Ängsnässkolan.

– Vi får fler vuxna i klassrummet och ett försteg när vi ska rekrytera nya medarbetare. Vi hittar guldkornen bland lärarstudenterna, säger hon.