
Fredrik Zimmerman är 44 år och forskare vid högskolan i Borås. Han är aktuell med boken ”Nya vägar till en likvärdig skola” (Liber) där han framför kritik om antipluggkulturen hos pojkar.
Porträtt
Han skolkade sig igenom första året på gymnasiet men ryckte upp sig lagom till universitetet.
Fredrik Zimmerman är sociologen som rör upp känslor med senaste boken ”Nya vägar till en likvärdig skola”, som nedmonterar tanken om pojkars pluggförakt.
LÄS ÄVEN: Forskaren: Därför preseterar pojkar sämre i skolan
Fredrik Zimmermans bok ”Nya vägar till en likvärdig skola – hur teorier om antipluggteori leder fel och vad vi i stället ska göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan” kan läsas som ett hårt slag mot en tankebildning som författaren menar styrt forskningen sedan sextiotalet. Resonemanget går ut på att flickors mående och resultat premieras.
– Att stödja flickor i skolan är viktigt och positivt, men pojkarna har glömts bort, säger Fredrik Zimmerman, som poängterar att boken inte är en kritik mot feminism.
– Feministiska teorier har inget förklaringsvärde när det gäller hur pojkar presterar i skolan, fast är givetvis viktiga i andra sammanhang, säger han.
Och reaktionerna kommer från två läger.
– Jag känner väl att jag blir avskydd från båda sidor – men det blir svårt för feministkritikerna att se mig som anhängare när jag pratar om hur man bäst gynnar båda könen – jag går inte in och säger att pojkarna borde ha högre betyg utan att vi måste hjälpa dem, säger han.
LÄS ÄVEN: Flickorna har gått om pojkarna i alla ämnen
I rapporten för Kunskapsskolan från 2020 listade han antipluggnormen som en orsak till pojkarnas sämre skolprestationer.
Sedan dess har Fredrik Zimmerman bytt riktning, till att prata om hur pojkars resultat kan lyfta.
– Jag gick in och tittade på var begreppet antipluggkultur kommer ifrån, och jag upptäckte att något skavde. Det stämde inte med forskningen. När jag började gräva i det vetenskapliga belägget så fanns det inget, säger han.
Fredrik Zimmerman är 44 år och forskare vid högskolan i Borås. Han är aktuell med boken ”Nya vägar till en likvärdig skola” (Liber) där han framför kritik om antipluggkulturen hos pojkar.
Och frågan kom också att aktualiseras för honom privat. Efter tre misslyckade försök med provrörsbefruktning föddes sonen Hamilton. Fredrik Zimmerman fick fler anledningar att fundera över pojkars villkor i skolan.
Själv hade han det svårt.
– Jag var inte underkänd, men fick kämpa. Framför allt hade jag svårt för svenska och det påverkar alla andra ämnen, säger han.
På gymnasiet eskalerade situationen. Men inte på grund av antipluggkulturen, enligt Fredrik Zimmerman.
Han menar att den är en konstruktion inpressad för att passa ett feministiskt tankemönster där kvinnorna är i underläge.
Men pojkarna – sådana pojkar som han en gång var – känner sig inte starka och osårbara. De känner att de inte duger.
Slutsatsen bygger han på intervjuer med elever på sju skolor, varav majoriteten jobbat hårt med att minska betygsglappet och stoppa pojkarnas skolk.
Små resultat från en liten grupp, med fokus främst på de pojkar som mådde dåligt.
– Ute på skolorna fokuserar jag lika mycket på flickor, men då kan diskussionen gå in på att ”ska du som man diskutera detta”. Det tar en så stor plats, även om kritiken kommer från en liten minoritet. Men den är högljudd, säger han.
Hur mycket kan man generalisera baserat på intervjustudier med en liten grupp pojkar som mår dåligt?
– Man kan inte dra för stora växlar enbart på mina studier, men jag upplever att det går att generalisera eftersom jag sätter mina studier i kontext till andra. Det finns även kvantitativa studier som säger att en god hög kvalitet i skolan med utbildade lärare gynnar flickor, men gynnar pojkarna mer. Hög kvalitet i undervisningen utjämnar könsskillnader i skolan, säger Fredrik Zimmerman.
Fredrik Zimmerman vill i sin nya bok peka på att det inte är en utbredd antiplugg-kultur som ligger bakom pojkarnas misslyckanden.
Trickset är, enligt Fredrik Zimmerman, tydlighet, ordning och reda.
– Jag skulle aldrig föreslå något som inte gynnar båda könen. Det går att skapa en skola som är gynnsam för alla.
För honom själv krävdes det sommarskola för att bli godkänd i matte i ettan på gymnasiet.
– I mitten på gymnasiet så började det lossna. Jag fattade hur viktigt det var och att jag inte skulle lyckas i livet om jag inte klarade det. Jag försökte hitta sätt att studera på, och när jag kom till universitetet hade jag en bra studieteknik, säger Fredrik Zimmerman.
Är det något så enkelt som studieteknik som kan hjälpa pojkarna?
– Om vi pratar om vad som missgynnar pojkar så bidrar vi också till att öka deras jämställdhet. I stället för att lägga all skuld på pojkarna.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”