Nya skolministern i stor intervju: ”Den frågan ska lärarna äga”
Intervju
Lina Axelsson Kihlblom vill komma till rätta med det hon kallar ”en stress, press och utslagningsskola”.
Lösningen är att lärarna ska äga den långsiktiga processen om kunskapskraven i skolan.
– Det är en professionsfråga, säger Sveriges nya skolminister till Skolvärlden.
Våningsnumren i hissen på Drottninggatan i Stockholm finns i dubbla upplagor med både minus och plus före siffran.
– Det är lite som den där osynliga perrongen i Harry Potter här, säger assistenten som hjälper oss till rätta bland vinklar och vrår i byggnaden där skolministern väntar i ett konferensrum som det så småningom kommer bli svårt att hitta tillbaka från.
Lina Axelsson Kihlblom gick genom rutan när hon var med i Sveriges Televisions ”Rektorerna” och har fått epitet ”Superrektorn” efter att Ronnaskolan i Södertälje förbättrat sina resultat markant under hennes ledning.
Under åren som chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Nynäshamn har Lina Axelsson Kihlblom inte varit lika synlig i debatten – tills hon den 6 oktober slog till med en uppmärksammad text i Skolvärlden där hon avslöjade hur rektorer på friskolorna rundar antagningssystemet.
Debattartikeln som Lina Axelsson Kihlblom skrev om sina upplevelser inom friskola är en av Skolvärldens mest lästa och delade artiklar sedan den publicerades.
Varför skrev du debattartikeln hos oss?
– När man jobbat i friskolevärlden, men också i kommunal miljö, så bygger man ju upp mycket erfarenheter och jag kände att jag måste ta bladet från munnen och säga att ”det är här är min upplevelse”. Även om jag tog en risk var det en avvägning när jag skrev den.
Det har blivit höstens mest lästa text på Skolvärlden. Har du fått mycket reaktioner på debattartikeln?
– Texten har liksom bara fått vara där. Jag skrev den för jag ville berätta något som är både svårt och komplext. Men jag ville göra det på ett sätt så att folk skulle förstå hur det går till. Just det här med att skolor väljer elever har vi alla vetat om. Det finns så mycket berättelser där ute, men vi talar inte riktigt om det. Jag tar med mig det nu och tänker ”så här kan vi ju inte ha det”.
En vanlig läsarreaktion vi fått på din text är; ”Men vad händer med likvärdigheten?”
– Det har vi ju svart på vitt på. Den går sakta utför.
Utbildningsminister Anna Ekströms tweet när Lina Axelsson Kihlblom presenterades som skolminister.
Var du på gång att bli skolminister redan när du skrev debattartikeln?
– Det var absolut inte på gång. När man får en sådan här fråga, så får man den ju bara dagar innan.
Några dagar innan du presenterades som skolminister, alltså?
– Precis!
LÄS MER – SÅ SKA DE DELA PÅ ARBETET MED SKOLAN
Hur gick det till?
– När jag pratade med ”Magda” (statsminister Magdalena Andersson), så var min fråga ”Har hon koll på läget i skolan?” Ja! ”Vill hon göra något åt det?” Ja! ”Är hon handlingskraftig?” Ja! Då kände jag bara ”ok, I am with you”.
Utveckla gärna!
– Det finns handling bakom orden. Det finns en analys av problembilden jag kan dela och som jag kan spegla i den erfarenhet jag har i skolan.
Lina Axelsson Kihlblom
- Ålder: 51 år.
- Familj: Två döttrar.
- Utbildning: Jurist vid Uppsala universitet. Rektorsutbildning vid Stockholms universitet. Skolledarutbildning på Rektorsakademin.
- Rektor på Enskede Byskola.
- Rektor på Ronnaskolan i Södertälje.
- Grundskolechef i Haninge.
- Ledamot i skolkommissionen.
- Chef för barn- och utbildningförvaltningen i Nynäshamns kommun.