LISTA: 12 lärare tipsar om sina bästa poddar

11 olika lärare delar med sig av sina tre bästa poddar för lärarrollen.

För tidspressade lärare har podden blivit en källa för lättillgänglig inspiration och fortbildning. Men vilka är värda att lyssnas på och varför?
Vi Lärare frågar tolv lärare inom olika yrkeskategorier om deras favoriter och poddlyssningsvanor.

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Martin Harari Thuresson, yrkeslärare på el- och energiprogrammet, Krokslätts­gymnasiet, Mölndal.

  • Bästa podden för lärande är ”Fråga Anders och Måns” eftersom de visar hur kunskap och fakta kan vara intressant i sig. I många andra fall fokuseras det mer på att göra kunskap på ett kul sätt med musik och effekter. Men Anders och Måns behöver inte hitta på en låtsasanledning, de har exempelvis lyckats att prata fängslande om riktnummer.
  • I ”Sommar i P1” finns många guldkorn för lärare. I år pratade rektorerna Linnea Lindquist och Lars Strannegård. Kim Söderström från byggindustrin hade ett tänkvärt perspektiv på kompetens. Det är också vanligt att sommarpratare tar upp erfarenheter från sin skolgång, som lärare reflekterar jag ofta kring hur jag själv hade agerat i dessa fall.
  • Kodsnack är en podd om programmering. Den handlar både om hur datorer och programmering fungerar, men också det sociala samspelet i yrket. Eftersom datorer är konstruerade och präglade av mänskliga tankar, kan kunskap om datorns funktion i sin tur ge insikt om vårt eget sätt att tänka. Det ger mig förståelse om elevernas tankemönster och därmed fler uppslag om hur jag kan nå dem.

 

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Nina Cronee, förstelärare i svenska på högstadiet, S:t Olofs skola, Sigtuna. 

  • Jag tycker mycket om ”Lärare och forskning” från Lärarstiftelsen. Särskilt har jag fastnat för avsnitten om att maximera läsförståelsen samt det om poesi. Det är en podd som gör att jag förstår syftet med forskning och som passar väldigt bra att arbeta med i klassrummet såväl som för söndagspromenaden.
  • Utifrån att jag älskar böcker vill jag rekommendera ”UNGpodden” som görs av bibliotekarier i Helsingborg och Umeå som delar med sig av sina bästa tips. Det är inget jag spelar upp i klassrummet, men den hjälper mig att förstå vad ungdomar gillar. Det är inte så pretentiöst och ”nu ska vi berätta om finlitteratur” utan görs med glädje.   
  • Den podd jag blir gladast av är Skriv om oss som läsambassadören Nioosha Shams startat. Den utgår från ett ungdomsråd hon startat med en niondeklass i Södertälje för att lyfta läsning från deras perspektiv. Här diskuterar de brännande frågor som exempelvis sorg utifrån texter de läst. Det är sådant som gör att jag förstår hur unga tänker och wow, jag blir så inspirerad

 

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Niclas Fohlin, speciallärare läs-, språk-, och skrivutveckling Centrala elevhälsan för Academedias skolor, Stockholm.

  • Funkismorsorna görs av några mammor till barn med funktionsvariationer där de pratar om hur deras liv som föräldrar är. De berättar om vad som funkar och inte funkar och om en vardag i ständig förändring. Att få höra hur de sliter för att balansera livet ger mig som lärare viktig förståelse för deras perspektiv eftersom jag bara möter barn med diagnoser utifrån skolans verklighet. Podden har gett mig insikt om att det inte finns några enkla lösningar.
  • För att utvecklas professionellt är Didaktorn podd, som ger konkreta tips på hur man kan undervisa, väldigt bra. Här intervjuas lärare och det görs olika djupdykningar kring hur de har lyckats eller misslyckats. Det kan handla om allt från förändringar i läroplanen till en viss metod i klassrummet.
  • Det ringer in gillar jag för att det är korta avsnitt kring något praktiskt. Det är enkelt och tillgängligt för mig som pedagog där jag på tio minuter kan få konkreta tips på allt från hur man får till en bra start på lektionen till hur man bygger bra relationer i klassrummet.

 

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Linnéa Malmsten, förstelärare i digitalisering i Värmdö kommun, Fågelviks skola, Ingarö.

  • I ”Jakten på likes” pratar två tjejer om hur vi hanterar den digitala vardagen på nätet. Där lyfter de reella problem kring hur unga påverkas av sociala medier-utvecklingen, en verklighet som för dem är lika påtaglig som den fysiska världen. Det är en uppdaterad podd som är förankrad i hur samhället ser ut i dag och den lär mig om vad som händer i barn och ungdomars värld.
  • Utbildning norr är en podd där olika skolprofiler som Alexander Skytte, Linnea Lindquist och ­Hadar Nordin gästar. Här lyfts olika yrkeskategorier och aspekter av skolan som fritidshem, barn med npf-diagnoser och rektorns jobb för att visa hur alla tillsammans gör att skolan fungerar.
  • För några år sedan var psykologen Bo Hejlskov aktuell i debatten om lågaffektivt bemötande. I podden Bo och David pratar pedagogik diskuterar han och en psykologkollega npf-diagnoser och hur man bemöter barn i olika åldrar utifrån den här filosofin. Här får pedagoger som söker svar på hur man ska göra i olika situationer tips och råd för att hitta lösningar. 

 

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Tomas Rosengren, folkhögskollärare i historia och svenska samt högskoleförberedande kurs, Strömbäcks folkhögskola, Umeå.

  • Jag vill tipsa om Historiepodden som jag anser vara bildande. En nördpodd att förkovra sig i och där det märks att den är gjord av lärare som brinner för sitt ämne. De gör det på ett informellt men ändå kunnigt sätt som jag uppskattar.
  • En annan bra folkbildande podd är Snedtänkt där Kalle Lind i varje avsnitt dyker ner i någo t väldigt smalt samtidigt som han alltid stoppar in det i en bredare kontext och sätter saker i perspektiv. Att man kan röra sig mellan alla de skikten är just precis vad bildning är för mig. Det är också vad mitt uppdrag handlar om: att en folkhögskoleelev i slutet av utbildningen både ska förstå sammanhangen och sin egen del i dem.
  • Folkbildningspodden är högprofilerad och den enda som riktigt sticker ut och står upp för folkbildningen. Här behandlas aktuella frågor om vad som händer i folkhögskolevärlden och kring bildning, som exempelvis att det startat en ny skola eller förändrade förutsättningar för professionen.

 

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Julia Bodén, förskollärare, förskolan Nyckelpigan, Hedemora.

  • I podden ”Förskolan” diskuteras viktiga frågor utifrån olika perspektiv och utan några rätt eller fel. Här finns avsnitt om allt från introduktioner, till trygga barn och vikten av att arbeta med de yngsta. I ett kvinnodominerat yrke som förskollärare är det också intressant att få höra hur en man upplever förskolan, och det får man göra i Förskolan.
  • Jag gillar också ”Förskolepodden” vars grepp är att ta dit gäster med erfarenheter från förskolan för att tillsammans diskutera olika frågor från olika perspektiv. Genom att vända och vrida på begrepp och förhållningssätt som exempelvis barnsyn, delaktighet och inflytande inspirerar det även mig att våga ifrågasätta varför vi exempelvis arbetar på ett visst sätt.
  • Eftersom vi arbetar Reggioin- spirerat på vår förskola kan jag relatera till mycket av det som sägs i ”Reggiopodden” samtidigt som jag få nya infallsvinklar och idéer när jag kört fast i någonting. Det kan handla om tillåtande miljö, barns inflytande och delaktighet, barnsyn och som ger ett nytt förhållningssätt.

 

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Johnnie Lindgren, (ämneslärare prest) idrottslärare, Dallidenskolan, Kil, F–6.

  • Framgångspodden fokuserar på ledarskap, att övervinna motgångar samt vikten av mental styrka och motivation. Genom gäster vävs information in om hur hjärnan fungerar och hur vi lär in, vilket jag har nytta av både i livet och jobbet. Jag pratar ofta med eleverna om att de inte får tro att allt bara kommer rulla på som ett rinnande vatten. Att misslyckas är en del av lärandet och att lyssna på hur personer som redan har lyckats ta sig dit ger viktiga verktyg.

  • Johannes Hansen podcast är en ”no nonsense”-podd som handlar om mental träning, självhjälp, mod och personlig utveckling. Att övervinna rädslor är något jag ofta behöver hjälpa mina elever hantera under idrotten. En annan favorit i den kategorin är motivationstalaren Eric Thomas.

  • För självreflektion är Oprah väldigt bra. Hon har en förmåga att få dem hon pratar med att dela med sig av sina djupaste insikter och personliga erfarenheter. Just att hitta sin inre styrka och ha frid i sinnet samtidigt som man ska kunna prestera på den nivå man vill, speciellt i läraryrket nuförtiden. 

 

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Janina Skeppström, grund­skollärare, Rödabergsskolan.

  • Så funkar skolan med rektor Linnea Lindquist tar upp många samhällsaktuella frågor som gängkriminalitet, oseriösa aktörer på skolmarknaden, kompensationsbidrag till friskolor och glädjebetyg. En podd som bildar och upplyser om skolan i hela sin bredd och tar upp aspekter som inte är självklara att känna till även om man jobbar inom den här världen.  
  • Tillsammans med olika skolprofiler behandlas även intressanta och aktuella ämnen i Kornhall och Netz. Det är en podd som följer skoldebatten i samhället och här har exempelvis Jonas Linderoth pratat om AI och lärarens återkomst och Jonna Bruce om skolbibliotek.
  • För svensklärare är Verket – en podd om klassiker intressant och inspirerande till litteraturundervisningen. Här diskuteras litterära klassiker och dess författare. Det kan handla om bakgrunden till verken och om olika tolkningar eller uppsättningar. Främst vänder den sig till högstadiet och gymnasiet, men här finns till exempel även Viktor Rydbergs ”Tomten” som man kan arbeta med också i lägre klasser.

 

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Seth Lassing Johansson, studievägledare på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, Malmö stads vuxvägledning.

  • Vägledarpodden av Stockholms universitet görs mot yrkesrollen studie- och yrkesvägledare och är både varierad och professionell. Den tar upp aktuella ämnen genom varierade samtal och djupdykningar i teorier och metoder som hur man exempelvis får AI att jobba för sig. 
  • ViS-podden (vuxenutbildning i samverkan) är riktad mot komvux och handlar om vuxenutbildningen som är en särskild utbildningsform utifrån vägledningsperspektiv. Genom relativt konkreta resonemang tar de upp allt från praktiska förändringar till vuxnas lärande. Det är bra att ha det med sig när du ska vara ett stöd och vägleda en så heterogen grupp som de som söker sig till komvux.
  • I Stephen Frys seven deadly sins tar den brittiske skådisen upp de sju dödssynderna och resonerar kring dem i fråga om de verkligen är så hemska och vad de betyder för människan. Det är dels ett kul koncept, dels ett coolt sätt att prata om hur människan funkar. Jag tror den kan ge någon sorts förståelse för vad det är som lockar och driver oss och som kan skapa större förståelse för människor generellt.

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Irina Eriksson, lärare i fritidshem, Ängsmogårdens skola, Östersund.

  • När Stella Österling berättade om sina upplevelser från att vara inlåst på ett SiS-hem i Sommar i P1 väckte det många tankar. Fritidshem och skola är inte låsta institutioner, men även vi kommer i kontakt med de här barnen och det är viktigt att tänka till kring vad jag som vuxen har för makt gentemot eleverna. Vi lärare måste komma ihåg att vi befinner oss i ett större sammanhang än enkom undervisning. Vi arbetar ju med människor, med allt vad det innebär. 

  • Genom något som nästan låter som ett kollegialt samtal pratar tre fritidshemslärare i Alla delar på plats om var fritidshemmet är nu, vart det är på väg och hur vi ska komma dit. Det väcker värdefulla tankar och åsikter och att vi alla behöver samarbeta för att driva fritidshemmet framåt.

  • Det är också viktigt att låta forskning komma in i fritidshem och skola. Därför skulle jag vilja slå ett slag för Skolforskningspodden och särskilt avsnittet ”Fria tidens lärande” som handlar om fritidshem och hur man kan skapa en meningsfull fritid.

 

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Joanna Gustavsson, grundskollärare 1–3, Internationella engelska skolan, Länna.

  • Jag har bara jobbat inom läraryrket i tre år och för mig finns det fortfarande massor kvar att lära. I ”Lärarpodden” får man handfasta råd och påminnelser om sådant man kanske redan kan men glömt bort eller så lär man sig något helt nytt. Många tips handlar om hur du ska göra, tänka och bete dig som lärare generellt och i klassrummet. Podden har olika teman och bjuder in verksamma lärare som vet vad de pratar om och är värda att lyssna på.
  • En annan favorit är ”Fråga Agnes Wold” som slår hål på myter och verkligen kan lugna ens oro i fråga om hälsa, hygien och sjukdomar. Det är en sedelärande podd som förutom hygienfrågor också lär en att problematisera frågor och tänka källkritiskt.
  • I ”Hjärta och hjärna” diskuterar Jenny Jägerfeld och Hanna Hellqvist tillsammans med experter olika påståenden i fråga om sant eller falskt. Här bollas en hel del fakta kopplade till olika ämnen som man till exempel kan ta med sig in i klassrummet och prata om. Det är en saklig podd som lär dig saker som du inte visste att du behövde veta. Man får vara lite elev själv helt enkelt.

3 bästa lärarpoddarna enligt...

Kristian Strid, lektor i fysik, S:t Petri skola (gymnasium), Malmö.

  • Genom att intervjua olika matematiker från både universitetsvärlden och näringslivet vill ”The art of mathematics” popularisera och göra matematiken och matematik­undervisningen mer intressant. Med ämnen som Leonardo da Vincis mattelärare, de tio viktigaste ekvationerna och Fibonacci-talen synliggör de delar i matten man ofta inte hinner ta upp i skolan samtidigt som det är fortbildning även för mig som lärare.
  • ”The Cartesian café” har ett ganska snarlikt koncept men där nivån är något högre och är mer för att utveckla och hålla mig själv uppdaterad. Här pratar de om aktuella matteproblem, om AI och att förstå kvantmekanik. De här båda poddarna är också utmärkta för att hitta något uppseendeväckande att starta lektionerna med för att fånga elevernas intresse.
  • För konkreta tips kring hur man gör matematiken rolig och intressant för eleverna är danska podden ”The curve” bra. Här är det mer av typen jordnära diskussioner kring exempelvis hur man ska lägga upp undervisningen för olika typer av elever och ”så gör du i klassrummet”.