
Martin Saar, kemilärare och biträdande rektor, är bekymrad över nivån på nyexaminerade lärare.
Gymnasieeleven Elise Kirjanen känner igen sig i stressen som många av Estlands elever upplever. Foto: Anton Masslov
Reportage
Estlands skolor får ständigt nya studiebesök från världens olika hörn.
Och alla frågar sig: Hur kan esterna få sina 15-åringar att prestera bättre på Pisa-testen än nästan alla andra?
Vi Lärare åkte till Tallinn och besökte prestigeskolan Tallinna Reaalkool för att få svar.
Det råder motstridiga känslor på rektorsexpeditionen när Vi Lärare några dagar före jul besöker den anrika skolan – grundad 1883 under tsartiden – i ett ljusglittrande Tallinn.
Å ena sidan: en bubblande stolthet att landets niondeklassare på nytt utklassar allt europeiskt motstånd i Pisa.
Å andra sidan: en djupt känd rädsla att framgångarna inte kommer att hålla i sig.
Skolan har nära tusen elever från ettan till tolvan, kemiläraren Martin Saar är biträdande rektor på gymnasiet:
– Var tredje ny lärare som vi anställer lämnar yrket efter tre år, så var det definitivt inte förut. Universiteten kan inte ens fylla alla platser på den femåriga lärarutbildningen, vilket gör att de lärare som utexamineras inte håller samma klass som tidigare.
Martin Saar, kemilärare och biträdande rektor, är bekymrad över nivån på nyexaminerade lärare.
Oron är påtaglig där vi sitter i rektorns pampiga rum med högt i tag, estniska flaggan centralt placerad, liksom porträtt på flera av landets presidenter. Utbildning är stort i det lilla landet med blott 1,3 miljoner invånare, en nationell stolthet.
Skolan har haft framgångsrika elever i över ett sekel, men hur ska det gå nu? Den erfarna lärarkåren, som länge varit skolans trumfkort, går med snabb takt i pension. Utvecklingschefen Kaisa Tamkivi tar fram paddan och visar utvecklingen: för sju år sedan var 11 av de 78 lärarna över 60, nu har 16 passerat den åldern.
– Och vi får allt svårare att hitta nya lärare, säger hon.
Daniel Kaasik, som närmar sig 40, var nyligen på en konferens för fysiklärare med cirka 100 deltagare:
– Men jag var allra yngst, utan konkurrens.
Han var själv elev på Tallinn Secondary School of Science, som skolan heter på engelska, och gick ut 2006. Tio av lärarna från hans tid är kvar på skolan.
”Om regeringen vill ha kvar en skola i världsklass måste lärarlönerna upp.”<br />
Alla i rummet stödjer lärarfackets beslut att gå ut i strejk den 22 januari. Dels för deras egen skull som aktiva lärare i dag, dels för möjligheten att rekrytera nya.
– Om regeringen vill ha kvar en skola i världsklass måste lärarlönerna upp, säger Daniel Kaasik.
Martin Saar berättar att lärarbristen leder till en stor arbetsbörda för många:
– Jag vet lärare som får undervisa 28 timmar i veckan i stället för 20. Och lönen är så låg att vi har svårt att försörja familjen utan en partner som tjänar mer.
Men än är kvaliteten hög, än kan landet stoltsera med förbluffande elevresultat. Hur är det möjligt för det lilla landet i norra Europa att ligga där i Pisa-toppen? Framgångarna har varit omskrivna i världspressen i många år nu, vilket lett till rader av studiebesök.
Även till Tallinna Realkool.
– Vi har minst ett internationellt besök i månaden, berättar Kaisa Tamkivi. De kommer från Norden, Tyskland, Nederländerna, Tjeckien och andra europeiska länder. Och de kommer från Asien, vi har tagit emot delegationer från både Korea och Taiwan.
Vad blir de mest intresserade av?
– Flera saker, men kanske främst hur vi arbetar med relationen mellan lärare och elever, att den bygger på ömsesidig respekt. Läraren får inte bli auktoritär, men det måste finnas en distans.
Rektorn Ene Saar, som undervisar i ekonomi, lägger till:
– Jag älskar mina elever, men de är inte mina vänner. Vi har en förtroendefull relation, men det är inte en vänskap.
De internationella besökarna vill komma åt kärnfrågan: hur uppstår ett lärande klimat i klassrummet? Fysikläraren Daniel Kaasik har funderat mycket på det. Han tror att mängden praktiska – och innovativa – övningar är en av nycklarna till framgången.
– Jag kan aldrig skapa ett inspirerande klimat bara genom att stå där framme och föreläsa. Jag vill hela tiden utveckla övningar som kan göras i klassrummet och som kan väcka elevernas nyfikenhet.
”Jag och mina elever har en förtroendefull relation, men det är inte en vänskap”, säger rektorn Ene Saar.
Efter lunch får vi vara med på hans lektion i årskurs 8 på temat geometrisk optik. Gardinerna är fördragna, de levande ljusen på elevernas bänkar ger julmysig stämning.
– Jag tyckte att den här övningen skulle passa perfekt sista veckan före lovet, det gäller hela tiden att finna sätt att göra undervisningen lustfylld, säger han innan lektionen drar igång.
Eleverna sitter två och två och mäter avståndet mellan ljuslågan, förstoringsglaset och det pappersark där lågan projicerats. Framme vid katedern står Daniel Kaasik med slips och kavaj och skriver upp formler och ritar vinklar med vit krita på en grön griffeltavla.
Lärarna har tillgång till whiteboards, men föredrar tavlan – något säger det om estnisk skola: gamla traditioner och moderna undervisningsmetoder i en uppenbarligen lyckad mix.
Daniel Kaasik vandrar mellan eleverna, vissa behöver mer hjälp än andra. Efteråt berättar han om skolans filosofi vad gäller elever som behöver extra stöd.
– Vi försöker undervisa i helklass så mycket som möjligt, även om det kan vara utmanande ibland när man är ensam i klassrummet. Men oftast går det eftersom vi sällan har stökigt i klassrummen.
För så är det på flertalet skolor i Estland: Miljön i klassrummen främjar studierna. Men innebär det också att barnen mår bra? Nej, där är Pisa-resultaten sämre, estniska elever utsätts för relativt mycket mobbning och många känner en stress över det hårda tempot.
Elise Kirjanen går näst sista året på gymnasiet och känner igen sig i stressen:
– Skoldagen är lång, därefter blir det schemalagda fritidsaktiviteter och sedan mycket läxor när man kommer hem på kvällen.
Vad tror hon själv att den estniska skolans framgångar beror på? Elise Kirjanen lyfter de ”traditionella undervisningsmetoderna”.
– Jag gillar att det är strikt och att man ställer höga krav på oss, att vi måste arbeta hårt för att nå resultat. Om lärare försöker vara kompis med elever kan det bli stökigt.
Samtidigt har hon uppskattat när de haft lite yngre lärare med mjukare metoder.
– Då vågar fler ställa frågor, det blir ett öppnare klimat. Det gäller att hitta en balansgång här.
Sugen på att själv bli lärare?
– Jag har faktiskt funderat på det. Och jag har vänner som också gjort det. Men den låga lönen och arbetsbördan gör att man tvekar.
Sista veckan före jullovet skapas mysstämning med levande ljus i klassrummet på Tallinna Reaalkool.
Vi avbryts av barnröster som ekar mellan stenväggarna, lågstadiet har julkonsert i aulan.
En pojke spelar ”Rudolf med röda mulen” på trumpet medan hans finklädda klasskamrater och tomten klappar i takt.
Nästa uppträdande: skolans ukrainska elever som läser upp dikter på estniska.
Estland har tagit emot närmare 40 000 ukrainska flyktingar, betydligt fler per capita än de nordiska länderna. En så stor invandring är något helt nytt för landet och bidrar till oron att skolan inte ska klara utmaningen.
– Det är redan svårt att hitta behöriga lärare till skolor i glesbygden, säger biträdande rektorn Martin Saar. Hur ska vi då hitta lärare till alla ukrainska barn?
Den estniska skolan präglas av hög likvärdighet, men i senaste Pisa finns en illavarslande varning: den har redan börjat sjunka.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”