”Effekt när lärarna känner att resultatet går upp”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Utbildningsminister Anna Ekström menade att det var en ”glädjens dag” för den svenska skolan och Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson såg en tydlig bekräftelse på att svensk skola är på rätt väg igen.
Och också bland fotfolket i skolkorridorer, expeditioner och lärarrum togs världens mest omfattande elevstudie, Pisa-rapporten, emot med en viss stolthet.

Rektorsduon på Gullhögskolan i Vårgårda, Linda Davidsson och Thomas Stenseke Larsson (höger), gläds åt Pisa-resultaten tillsammans med klassföreståndaren Markus Källström vars elever deltog i den världsomspännande elevundersökningen.
FOTO: Julia Pettersson

– Resultatet har framförallt ett symbolvärde för vart skolan är på väg och det blir speciellt starkt när det går upp. En cred för det jobb vi gjort. Men jag tycker kanske inte att det betyder så mycket praktiskt för oss. Det händer ju inget stort bara för att vi har ett resultat, säger Thomas Stenseke Larsson, en av två rektorer vid Gullhögskolan i Vårgårda.

Kollegan Linda Davidsson håller med.

– För oss här på golvet kanske man inte ser att det betyder nåt direkt konkret. Men samtidigt ger det självklart en effekt när lärarna vet att resultaten går upp generellt.

Eleverna i två av Gullhögskolans åttondeklasser ingick bland de omkring 5 500 elever i svenska skolor som deltog i undersökningen.

– Mattefrågorna var ganska svåra, men läsförståelsen mycket enklare, säger 15-årige Emil Svensson, ordförande i skolans elevråd och en av de som fick skriva provet.

– Men det var kul att vara med. Jag hörde på radio och tv att värdet höjt sig ganska mycket. Man vill ju att det ska vara så bra som möjligt.

Markus Källström, klassföreståndare i en av de deltagande klasserna och lärare i matematik och idrott är något överraskad över det positiva resultat som Pisa-undersökningen visade i matematik.

– Min känsla är att många elever har svårt för matte och att det blivit sämre sedan den tid jag själv gick i skolan. Eleverna har inte samma uthållighet och vill gärna ha det lite mer serverat.

Han hade också gärna velat ta del av klassens resultat för att kunna jämföra med riksgenomsnittet.

– Men det har så vitt jag förstår inte varit möjligt.

Hur viktigt är Pisa-resultatet för dig?

– Både ock. Det är bra att skolan generellt  får ett högre anseende och att resultaten är positiva. Men vi har en egen agenda här på skolan där vi följer eleverna på andra sätt och det är viktigare.

Grafik: Pisa-resultatet för Sverige genom åren