Psykologen: Så pratar du med eleverna om klimatkrisen

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Greta Thunberg syns överallt, och klimatkampen engagerar många barn i och utanför klassrummet. Men, hur pratar du med barn om svåra saker – utan att göda deras ångest?
Psykologen och författaren Jenny Jägerfeld tipsar Lärarnas tidning.

1) VÅGA PRATA OM DET!

– Mitt första tips är att prata med barn om klimatförändringar. Ibland finns det en idé om att vänta till barnen själva ställer frågor, men jag tänker att det är viktigt att visa att detta går att prata om. Och då kommer det frågor vid andra tillfällen också.

2) GE INFORMATION PÅ BARNETS NIVÅ!

– Mitt andra tips är att ge information på barnets nivå. Det är oklart hur mycket varje barn vet om klimatförändringar. En del barn är förstås jätteinsatta, de har föräldrar och vänner som pratar om det. Och andra barn har ingen aning, det är bara en suddig oro som finns.

3) GE KONKRETA FÖRSLAG PÅ VAD ELEVEN KAN GÖRA

– Mitt tredje tips är att ge konkreta förslag på vad man kan göra som egen individ och strukturellt eller politiskt. Och det låter kanske stort eller krångligt, men man kan fundera på vad barnen kan göra i skolan. Hur kan vi spara på resurser? Hur kan vi göra så att det blir mindre matsvinn i matsalen? Kan man vara noga med sudd och penna och inte ta nya hela tiden?

– Men sen är det noga att visa att det inte är barnet det hänger på utan saker måste förändras politiskt. Därför kan man uppmuntra barn att vara med i organisationer där man kan påverka politiker. Man kan skriva brev från klassen till lokala politiker.

– Håll din egen ångest i schack. Prata med vuxna runt omkring. Det är viktigt att visa att det finns hopp. Det går faktiskt att göra saker på det lilla och det stora planet.