Forskarens tips: Så använder du mobilen i skolan

Forskaren och läraren Anita Gricic Magnusson delar med sig av sina bästa tips för lärare att hantera mobiltelefoner i klassrummet.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Mobiltelefoner i klassrummet väcker känslor. Regeringen vill införa förbud. Fel, tycker forskaren och läraren Anita Gricic Magnusson. I stället tipsar hon om hur du kan använda telefonerna i undervisningen.

1) HA ETT MEDVETET FÖRHÅLLNINGSSÄTT!

– Nästan alla elever håller med om att det är svårt med mobiltelefoner i skolan. Det är en distraktion och de efterfrågar hjälp att hantera den. De säger att ju mer medvetna lärarna är, desto lättare är det för eleverna att använda den till rätt saker.

– Om du känner dig osäker, strunta i att använda mobilen.

– Bestäm tillsammans med eleverna när det är okej att använda mobilen. Till vad? Hur gör vi med ljud och notiser? Ett medvetet förhållningssätt är ett ständigt pågående arbete.

2) SMIDIGARE ÄN DATORN!

– Mobilen sparar tid. Att ta fram datorn och logga in tar mycket längre tid än att googla ett ord i mobilen.

– Bra användningsområden är att ta kort på tavlan, eller på lösa papper som försvinner så fort lektionen är slut. Skriv upp korta anteckningar. Använd kalendern. Logga in på skolans plattform via app.

3) DÅ SKA MOBILEN PLOCKAS UNDAN!

– Gör klart att det finns ett tillfälle då mobilen ska ligga undanlagd. Det är när vi lärare står och berättar viktiga saker för eleverna. Då berättar du det:  Nu ska jag säga en sak och det är viktigt att ni lyssnar.