
Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och utredare, “Ett likvärdigt betygssystem”.
Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
På djupet
Ny läroplan, mer fokus på kunskap och slopat F-betyg. Regeringen vill förändra skolan i grunden. Vi Lärare har tittat närmare på den nya skolan och problemen den ska lösa.
Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och utredare, “Ett likvärdigt betygssystem”.
Betygskurvan har pekat uppåt i decennier. Men inte kunskaperna.
Hur man än vrider och vänder på betygsstatistiken de senaste decennierna går det inte att komma undan en sak: Glädjebetygen.
Det spelar ingen roll om resultaten i Pisa och på nationella prov rasat. Betygen har ökat i takt med att skolan blivit en marknad och jakten på elever och skolpengen hårdnat.
Den genomsnittliga meritpoängen för en elev som gick ut grundskolan ökade från 206,9 poäng 2004 till 227,5 poäng 2024.
Betygsinflationen är lika stor i gymnasiet.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Dagens betygssystem är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Jag tycker även att det är emotionellt stötande. Förutom problem med betygsinflation och bristande likvärdighet, är det dessutom oklart vad det egentligen är som betygsätts.”
Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och utredare, “Ett likvärdigt betygssystem”.
Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och utredare, “Ett likvärdigt betygssystem”.
Sverige ligger i världstopp att underkänna elever. I fjol var de nästan
20 000.
2024 lämnade 16,3 procent av eleverna grundskolan utan gymnasiebehörighet. En ökning med 1,5 procentenheter mot 2023 och mer än tre gånger så många som genomsnittet i EU.
Sedan F-betyget, underkänd, infördes 2011 har långt över 100 000 elever gått ut nian utan möjlighet att fortsätta på något nationellt program.
F-betyget anses av kritikerna – och de är många – öka stressen både bland elever och lärare.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Vi vill ha betygsskalan 1–10 där betyget 4 motsvarar vad samhället anser är godtagbara kunskaper. Men det ska även delas ut betygen 1–3. Antagning och urval till gymnasieskolan bör bygga på ett sammanlagt meritvärde och inte hindras av en skarp F-gräns i vissa ämnen”.
Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och utredare, ”Ett likvärdigt betygssystem”.
Happy Hilmarsdottir Arenvall, utredare, ”Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan”.
Hotade lärare och elever som störs. Ibland är det kaos i klassrummet.
Nästan varannan lärare säger sig ha blivit utsatt för våld. Två av tre mellanstadieelever säger att de varje vecka har svårt att koncentrera sig på grund av stök i klassrummet.
Larmrapporter om klassrumsmiljön duggar tätt.
För många av de lärare som lämnar eller funderar på att lämna yrket är klassrumsmiljön en av huvudorsakerna.
Det gäller också hemmasittare och elever som ofta byter skola.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Jag tycker att de flesta skolor i Sverige fungerar bra. Men där man har problem behöver man in med kraftfulla åtgärder.
Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter. Vi tror väldigt mycket att det handlar om att införa ett auktoritativt ledarskap, där rektorer och lärare har eget mandat att besluta om åtgärder.”
Happy Hilmarsdottir Arenvall, utredare, ”Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan”.
Joanna Giota, docent i pedagogik och utredare ”Fler vägar till arbetslivet”.
Introduktionsprogram väntar eleverna som inte klarar gymnasiespärren. Eller arbetslöshet.
Många elever som inte får gymnasiebehörighet blir arbetslösa. Trots att de vill jobba.
Arbetslösheten i Sverige ökar och låg på 10,4 procent i februari. En ökning med 1,9 procentenheter mot 2024. Trots att många branscher skriker efter arbetskraft.
Arbetslösa utan gymnasiebehörighet löper mycket större risk att hamna i utanförskap och kriminalitet.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Problemet med introduktionsprogrammen för de obehöriga är att de inte lyckas slussa eleverna vidare på det sätt som det är tänkt. Endast en av fem elever går vidare till ett nationellt program och tar examen”.
Joanna Giota, docent i pedagogik och utredare ”Fler vägar till arbetslivet”.
Bo Jansson, utredare, ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Det är inte bara eleverna som är problemet. Det är också föräldrarna.
Föräldrar som klagar på betyg, vill ha särskild anpassning eller kräver fler läxor. Och anmäler läraren.
Äldre lärare vittnar om att fenomenet att föräldrar som ser sig som kunder eskalerat sedan liberaliseringen av skolan på 90-talet.
I takt med att eleverna också fått mer rättigheter och makt blir många föräldrar sina barns ”kravmaskiner”.
Marknadsskolan ger också föräldrarna ett giftigt utpressningsvapen: ”Då byter vi skola och ni tappar skolpengen.”
Många skolledare har svårt att förhålla sig till föräldrar som agerar som kunder.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Utvecklingssamtalen tar oerhört mycket tid från undervisningen. Dessutom informerar skolan på många andra sätt. Mängden information kommer inte att minska med vårt förslag. Men det blir skolan, förskolan eller fritidshemmet, det vill säga professionen och utifrån elevens eller barnets behov, som avgör när informationen ska lämnas ut.”
Bo Jansson, utredare, ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Bo Jansson, utredare, ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Dokumentation, uppföljning och planering. Administrationen äter upp undervisningen.
Nästan varannan lärare säger sig ha för hög arbetsbelastning. Och det handlar sällan om undervisningstimmar utan om dokumentation.
Det ökade kravet på uppföljning och kontroll gör att undervisningen blir lidande, menade nästan nio av tio lärare i en undersökning Sveriges Lärare gjorde i fjol.
Var tredje grundskollärare sa sig dessutom vara tvungen att göra individuella utvecklingsplaner även för elever som får betyg. Trots att det inte krävs enligt skollagen.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Elevernas undervisningstid är reglerad, men inte lärarnas. Det är helt orimligt. Grundprincipen bör vara 1+1, det vill säga att en timmes undervisning kräver minst en timme till för- och efterarbete.”
Bo Jansson, utredare, ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Thomas Persson, utredare, ”Kunskap för alla – nya läroplaner”.
Elever som varken kan skriva för hand eller läsa. Eller klippa med sax.
Läsa, skriva och räkna. Allt mindre tid har lagts på de grundläggande basfärdigheterna sedan 90-talet. Samtidigt har rena faktakunskaper också trängts undan. Både i läroplanen och i klassrummen.
Analysen, lusten och egna intressen har fått större utrymme.
Praktiska ämnen har blivit mer teoretiska och textilslöjdlärare slog larm om att finmotoriken försämrats och att många elever inte kan hantera en sax.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Ett problem över tid med läroplanerna är att vi har fått en mindre betoning på grundläggande kunskaper och färdigheter. Eleverna har fått jobba mer på egen hand, till viss del utifrån egna bedömningar bedömt vad de ska lära sig och hur. Utgångspunkten bör vara undervisning i grupp som bestäms av en aktiv lärare.”
Thomas Persson, utredare, ”Kunskap för alla – nya läroplaner”.
Pontus Bäckström, utredare, ”Förstärkningsundervisning i skolan – en försöksverksamhet för fler behöriga elever”.
Toppeleverna är färre och lågpresterande fler. Och skillnader mellan dem ökar.
De genomsnittliga resultaten har gått ner och resultatskillnaderna mellan hög- och lågpresterande elever har ökat. I både kommuner, skolor och klasser.
Gapet mellan de bästa och sämsta eleverna i matematik har ökat med 16 procent i årskurs 8 mellan 1995 och 2022.
Vid den senaste Pisa-undersökningen nådde 24,3 procent av eleverna inte upp till den läsförståelse som anses nödvändig. Bland elever med invandrarbakgrund var siffran 44,6 procent.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Vi behöver stärka möjligheterna att ge elever extra undervisning och stöd i mindre grupper under vissa intensiva och avgränsade perioder. Allt går inte att lösa inom klassens ram. Det finns en bortre gräns för hur mycket individuellt stöd en lärare kan ge i en klass med 25 elever.”
Pontus Bäckström, utredare, ”Förstärkningsundervisning i skolan – en försöksverksamhet för fler behöriga elever”.
Johan Pehrson, L, utbildningsminister.
Färre läroböcker och nedlagda skolbibliotek. Det digitala är framtiden.
Ut med böckerna och in med paddorna. Papperet tillhör historien och framtiden är digital.
Att ”forska” och hitta egen kunskap på nätet blev skolans mantra när digitaliseringen slog igenom. Uppgifter och instruktioner trängde undan de fysiska böckerna. Ibland till förmån för elevens egen mobiltelefon.
Men det fanns en hake. Inlärningen gick sämre och eleverna fick mindre tid för att läsa och skriva. Läromedelskrisen blev en läskris.
Utbildningsministerns förslag:
Utbildningsministerns kommentar:
”När klassrummen är fria från digitala distraktioner får barnen förutsättningar att fokusera, att lära sig läsa, skriva och bygga relationer med varandra. Därför är det viktigt att Sveriges elever och deras skolvardag går från skärm till pärm.”
Johan Pehrson, L, utbildningsminister.
”En förbättrad elevhälsa”, av utredaren Åsa Lundkvist.
Lärarna löper anpassningsmaraton i klassrummet – men med små möjligheter att ge elever det stöd de har laglig rätt till. Särskilt stöd sätts ofta in först på högstadiet och under 2024 lämnade 19 900 elever grundskolan utan behörighet till gymnasiet.
Samtidigt sjunker femtonåringarnas resultat i matte och svenska i Pisa-undersökningen.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Det ska vara tester som ska utvecklas för att testa läs-, skriv- och matematikutvecklingen. Vi har valt just det för att vi vet att om man inte kan läsa och skriva eller inte kan följa matematikutvecklingen, kan man inte följa undervisningen i andra ämnen. Elever som har svårt i ett ämne ska snabbt ges stödundervisning i mindre grupp eller enskilt. Det ska också bli enklare för elever i behov av särskilt stöd att få det. Det är viktigt att det är elevens behov som styr vid val av stöd.”
Åsa Lundkvist, utredare av ”En föbättrad elevhälsa”.
”Skärpta villkor för friskolesektorn”, av utredaren Joakim Stymne.
Regeringen har lovat en ”helrenovering av friskolesystemet”, för att komma till rätta med det som utbildningsminister Johan Pehrson kallar ”börsklippare” på skolmarknaden.
Från att ha varit en utredning om hur skolpengar ska stanna i skolan, har regeringen sedan 2024 ändrat målet till vinstbegränsning.
Men att förbjuda aktiebolag, vars syfte är att dela ut vinst till ägarna, går inte enligt utredaren Joakim Stymne, då det enligt hans bedömningar strider mot EU-rätten.
Utredarens förslag:
Utredarens kommentar:
”Den fria dispositionsrätten över medlen försvinner. Det finns inga möjligheter att följa medlen idag om de används till skolverksamhet eller till en våffelstuga. Det kommer att synas att man gör det (värdeöverföringar, reds anm) och det blir en insyn och en transparens. Det (slopade statsbidrag) är inte ett vinstförbud. Det blir ett val för den aktören. Idag ser vi exempel på hur man tar emot statsbidrag och delar ut vinster. Det innebär att det finns medel som är möjliga att använda för kvalitetshöjning.”
Joakim Stymne, ”Utredningen om vinst i skolan”.
LÄS MER:
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.