Olskog: ”Vi måste ges tid att göra verkstad av förslagen”

”Det är vi lärare som har svaren på hur förskola och skola fungerar”, säger Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande.

Bra att skolministern har höga ambitioner. Men stressa inte, menar Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
– Glöm inte att ge lärarna gott om tid att ställa om.

Anna Olskog följer självklart regeringens skolutredningar med stort intresse. Och viss tillfredsställelse. Bara det faktum att två av utredningarna letts av lärarfackligt förankrade personer – Pontus Bäckström, kanslichef på Sveriges Lärare och Bo Jansson före detta ordförande för Lärarnas Riksförbund – borgar för lärarvänliga förslag.

– Ja, flera av de utredningar som presenterats innehåller viktiga förslag på förändringar som efterfrågas av oss lärare, säger Anna Olskog.

Vilka?

– Att vår undervisningstid och hur tiden till planering ska dimensioneras och regleras nationellt. Det är en reform som på allvar kan bidra till att värna vårt kärnuppdrag och vår arbetsmiljö. 

Olskogs invändningar

Men alla utredningar och förslag får inte Anna Olskog att göra vågen.

– Nej, det finns nästan alltid detaljer att invända mot i alla reformer och jag vill inte peka ut någon särskild reform. Det är dock otroligt viktigt att regeringen är lyhörd och beaktar de eventuella invändningar som Sveriges Lärare framför i våra remissvar. Något annat vore dumt eftersom det är vi lärare som har svaren på hur förskola och skola fungerar.

Flera utredningar innehåller förslag som efterfrågas av oss lärare.

Även om Anna Olskog välkomnar regeringens iver att förändra skolan, manar hon till lugn. 

– Det kommer att uppstå en reformträngsel om alla reformer ska rullas ut samtidigt. Detta gäller oavsett hur önskvärda reformerna än må vara. Det avgörande är att regeringen låter prioritera sin reformagenda så att reformerna hakar i varandra.

Annars är, enligt Anna Olskog, risken att lärarna överhopas av jobb och förändringar.

– Vi lärare måste ges gott om tid att göra verkstad av läroplaner, betygssystem med mera.

Utedningen hon saknar

Saknas det några förslag?

– Ja, säger Anna Olskog som önskar att staten tar ett större grepp om skolan.

Enligt Anna Olskog bör regeringen gå vidare med arbetet efter huvudmannaskapsutredningens slutbetänkande ”Statens ansvar för skolan – ett besluts- och kunskapsunderlag”, som kom 2022.

– Regeringen bör också göra en översyn av det nuvarande skolvalet. Skolvalssystemet har tydliga segregerande inslag. Användandet av kötid och bristen på transparens i skolornas urval öppnar för en godtycklig antagning av elever.

– Så kan vi inte ha det.  

LÄS MER: 

Så blir den nya skolan – efter alla utredningar

11 utredningar – så vill de lösa skolans problem

Ny utredning: Nu ska skolorna bli helt mobilfria

Utredning: Skrota extra anpassningar i klassrummet

Utredning: Mer disciplin ska minska skolstöket

Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras

Skarpa förslagen: Så ska fler elever klara målen

Efter utredningen: Så blir det nya betygssystemet