Nya Läraren nominerad igen – till europeiskt kommunikationspris
Om läraren Nya Läraren, webbplatsen och magasinen, är nominerad – igen. Den här gången till ett av Europas tyngsta kommunikationspris. Dubbelt upp, till och med.
För en vecka sedan nominerades nya Läraren i två klasser till prestigefyllda Publishingpriset, för magasinet Läraren och webbplatsen Läraren.se.
Nu står det klart att Lärarförbundets redaktionella storsatsning även nominerats till ett av Europas mest prestigefulla kommunikationspriser, CMA London, i två klasser: ”Best Content Platform” och ”Best Membership”.
– Fantastiskt roligt. Att en professionell europeisk toppjury anser att Läraren hör hemma på den här nivån är stort, säger Lärarens chefredaktör Michael Jonsson.
Ny strategi i sociala medier
Bland övriga nominerade finns redaktionella storheter som brittiska BBC och Hearst Communications, som ger ut bland annat Elle, Cosmopolitan och Esquire, tillsammans med bidrag från några av Europas största innehållsbyråer.
Det var i våras som Lärarförbundets redaktionella storsatsning lanserades – en ny personaliserad webbplats med nio undersajter, magasinet Läraren som går ut till Lärarförbundets 230 000 medlemmar tillsammans med nio nya ämnesmagasin, samt unika videoformat, poddar och en ny strategi för sociala kanaler.
– Vi har redan slagit flera av våra mål, men redaktionen jobbar hårt för att ännu fler lärare ska hitta till den högkvalitativa journalistik vi gör. Därför är det särskilt kul att uppmärksammas i ett så här fint sammanhang, säger Markus Thunberg, digital chef.
Flera nomineringar
Sedan 2018 har antalet sidvisningar ökat med 88 procent, följare på Facebook med 200 procent och antalet interaktioner på Facebook har ökat med 1 138 procent. Redaktionen gör mer än hundra nya artiklar varje månad och även två poddar, videoinslag och innehåll för sociala kanaler.
Tidigare i höstas nominerades Sara Djurberg, reporter och redaktör på Lärarens ämnestidning Fritidspedagogik, till Fackförbundspressens journalistpris i klassen ”Beskrivande text”.