Den 5 maj är det premiär för den nya ”smarta” sajten som du kan an- passa utifrån vilken yrkeskategori du tillhör, och vilken typ av innehåll du är mest intresserad av. Precis som i dag kan man varje dag följa de senaste nyheterna som påverkar skolan och Sveriges lärare.
Lärarnas nya tidningar – och digitala kanaler
Om läraren
En ny personifierad nyhetssajt, tio nya tidningar och en satsning på sociala medier, podcasts och rörliga format.
– Ska vi driva lärarnas viktigaste frågor måste vi vara där människor befinner sig. I mobilen, i datorn, i en podd, i ett rörligt format eller i en tidning som kommer hem i brevlådan, säger chefredaktör Michael Jonsson.
Det är ett år sedan en ny redaktionsledning fick uppdraget att driva Lärarförbundets redaktionella arbete och löpande producera tidningar och digitala kanaler till 230 000 medlemmar. Och i höstas beslutade förbundsstyrelsen att en redaktionell storsatsning ska genomföras.
Nu är den här.
Nästa vecka lanseras en ny personifierad nyhetssajt, och veckan därpå ett nytt nyhetsmagasin – båda under nya namnet Läraren. Och första veckan i juni kommer nio nya ämnesmagasin, nischade på ett bättre sätt för att ge relevant innehåll för de olika lärarkategorierna.
Till grund för beslutet att göra om tidningarna och satsa stort digitalt finns en stor läsarundersökning genomförd av Kantar Sifo, som visade på nya behov hos läsarna.
– Vi har tagit till oss vad medlemmarna har sagt. Hur de vill konsumera innehåll i både digitala kanaler och i form av tidningar, säger chefredaktör Michael Jonsson.
Han menar att kravet på att snabbt få de senaste nyheterna är mycket större i dag, det visar inte minst coronakrisen. Det som gällde i går, gäller kanske inte i dag.
Samtidigt finns det en vardag som ofta går i ett annat tempo, men som inte är mindre viktig för det. Det handlar om arbetsmiljö, arbetsrätt, lärarnära forskning och beprövad erfarenhet, och mycket, mycket annat.
– Därför utvecklar vi också våra tidningar, säger Michael Jonsson.
Här är nyheterna som lanseras de närmaste veckorna:
- Läraren.se: En ny ”smart” personifierad nyhetssajt som kan anpassas efter vilken yrkesgrupp läsaren tillhör och vilket innehåll man är mest intresserad av. Den nyhetsledande redaktionen bevakar timme för timme när det händer nyheter som har stor betydelse för skolan och förskolan. Premiär 5 maj.
- Podd och rörligt: Två nya poddar har redan lanserats, ”Kvarsittning” och ”Hamid & Maria”, även flera rörliga format. Mer kommer under våren och hösten.
- Läraren: Ett nytt kraftfullt nyhetsmagasinet med fokus på lärarnas viktigaste frågor. Det nya namnet tydliggör att lärarkåren är en yrkeskår, oavsett om man är ämneslärare eller yrkeslärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, lärare i praktiska eller estetiska ämnen, eller om man i dag arbetar som rektor. Det här blir sjunde gången som man skruvar på namnet sedan starten 1881, då som Sveriges Läraretidning. Nya Läraren ersätter Lärarnas tidning. Premiär 14 maj.
- Forskning: En 24-sidig vetenskapssektion med fokus på lärarnära forskning och beprövad erfarenhet ingår i magasinet fyra gånger per år.
Första veckan i juni lanseras också nio utvecklade ämnesmagasin, sajter och sociala kanaler.
Nio nya specialtidningar
Det blir delvis nya titlar, tydligare anpassade för målgrupperna.
14 maj är det premiär för nya nyhetsmagasinet Läraren.<br />Förutom det lanseras nio nya specialtidningar riktade mot varje lärarkategori – som till exempel Ämnesläraren.
- Förskolan, Specialpedagogik och Chef & Ledarskap fick generellt höga betyg i läsarundersökningen. Titlarna blir därför kvar, men med delvis utvecklat innehåll och ny form.
- Fritidspedagogik återuppstår, både som tidning och webbplats, med tillhörande sociala konton.
- Yrkesläraren renodlas och blir en egen titel, med fokus på gymnasielärare i yrkesprogrammen.
- Ämnesläraren utkommer som tre egna titlar. De har samma namn, men går till tre olika grupper av ämneslärare.
- Grundskolläraren fokuserar på lärare som arbetar med de yngre eleverna.
- De nya titlarna ersätter tidningarna Gymnasiet och Grundskolan som fick svaga betyg i läsarundersökningen.
Totalt nio specialtidningar. Ny snyggare form och delvis utvecklat innehåll, men lika många titlar som förut, lika många utgivningar per år och lika många sidor.
Och nio egna sajter, kopplade till nyhetssajten Läraren.se, samt sociala konton.
Markus Thunberg, digital chef, och Michael Jonsson, chefredaktör.
Chefredaktör Michael Jonsson poängterar att den här satsningen inte kommer att kosta mer, snarare mindre. Bland annat genom optimerad tryckning och distribution.
– Vi kommer inte heller att dubbeljobba. Om ett reportage berör flera yrkes- och ämnesgrupper kommer vi inte att göra flera likadana reportage, vilket kunde hända tidigare.
– Det är viktigt att hantera medlemmarnas pengar ansvarsfullt, och det gör vi i och med de här förändringarna, säger Michael Jonsson.