Ny som lärare? Här är lärarprofilens tips och råd

Läraren Fredrik Sandström ger sina bästa tips till nybakade kollegor.

Terminen har precis dragit i gång och som ny lärare kan det kännas överväldigande.
Fredrik Sandström, Vi Lärares krönikör och ansvarig för Lektionsbanken ger sina bästa tips.

Fredrik Sandström är svenskläraren som skrivit antologier och fått Svenska Akademiens svensklärarpris. Han är också den som grundat Lektionsbanken, med tips om uppgifter och lektionsupplägg.

Sajten hade i början av läsåret 100 000 besök och 300 000 sidvisningar under en månad.

Men Fredrik Sandström är noga med att poängtera:

– Lektionsbanken och andra inspirationssajter består i första hand av idéer om hur man kan undervisa. Men för att kunna lära eleverna om något så måste man ha ett källmaterial. För det krävs läromedel eller böcker, säger Fredrik Sandström.

Så underlättar du jobbstarten

Han kommer ihåg pressen han kände som nybakad lärare.

– Det underlättade för mig att luta mig mot den erfarenheten som fanns på skolan när jag var ny lärare. Dels i form av äldre lärare, dels i form av läromedel. Och fanns inte det använde jag böcker så jag hade tryckt text i så stor utsträckning som möjligt, säger han.

Och han har ett tips till den som precis börjat:

– Man vill så klart sätta sin prägel på undervisning och de ämnen man har, och man vill utforska sitt ledarskap och sitt sätt att vara som lärare. Men jag försöker tänka på att jag gör en sak i taget, säger han.

– Ett år utvecklade jag matten, men var traditionell i undervisningen i engelska, svenska och SO och tänkte "det får duga". Vi läste och skrev tillsammans. När jag nöjd med matten kunde jag välja ett annat ämne att förkovra mig i, säger han.

”Prioritera undervisningen”

Ett av Sveriges Lärares huvudkrav är reglerad skola, till exempel garanterad planeringstid.

Just tidsbristen är ett av de stora problemen, enligt Fredrik Sandström.

– Jag prioriterar stenhårt att förbereda, planera och efterarbeta min undervisning. Sen lägger jag minimal tid på det som inte handlar om undervisningen, säger han.

AI kan vara ett tidsbesparande verktyg, men inte ett verktyg att rekommendera, enligt honom.

– Jag ser hur lockande lätt det är att ställa frågor till AI. Men det finns två faror: dels har AI fel. Dels slutar man tänka själv och tar genvägar – och i långa loppet blir man sämre på att lära eleverna. Men jag är kanske bara en bakåtsträvare, skrattar Fredrik Sandström.

LÄS ÄVEN:

Ny-på-jobbet-special

”Mentor Wimans” 10 tips till nya lärare

5 lärare berättar: Så var min första tid

Läraren: 2,4 minuter per elev och lektion