Marita: Därför är jag lärare
Läraryrket
- Därför är jag lärare
– Jag gled egentligen in på läraryrket. Först började jag studera kurser i engelska, eftersom jag alltid älskat de möjligheter att uttrycka sig som finns i språket. Därefter började jag läsa kurser i historia. När jag gick dessa kurser, gick jag tillsammans med lärarstudenter och i alla möjliga diskussioner hamnade vi ofta i hur man kan göra i klassrummet. Det fick mig mer intresserad och det kändes som en naturlig fortsättning att välja lärarprogrammet. Som lärare får jag möjlighet att fortsätta utvecklas och lära tillsammans med eleverna. Att vara lärare känns stimulerande och viktigt.
- Bästa stunden i veckan
– Är när jag känner att en lektion blivit lyckad. När eleverna har jobbat bra, när vi har ett bra klassrumsklimat och när lektionen var en trevlig stund. Det är oerhört roligt när jag känner att jag har lyckats nå eleverna, när den där glimten tänds i ögonen.
- Det här skulle jag vilja förändra
– Vi som har skolan som arbetsplats behöver få bra förutsättningar för att göra ett bra jobb; en bra livslön, hållbara scheman och tjänstefördelningar med tillräcklig tid för att kunna planera och bedriva undervisning, med reglerad USK. Att få förbättrade villkor och förutsättningar är någonting nödvändigt för att fler ska välja att jobba inom skolans värld och att vi ska orka stanna kvar som lärare. Villkorsfrågorna är största anledningen till att jag också jobbar som ombud för LR.