Lärare hyllar Skolverkets nya råd om betyg och betygssättning
Betyg
Skolverket publicerade i dagarna publikationen ”Allmänna råd om betyg och betygssättning” som ger rekommendationer om lärares, rektorers och huvudmäns arbete för att betygen i skolan ska bli mer rättvisa och mer likvärdiga.
I råden beskrivs lärares arbete med betygssättning, hur man bör följa upp betyg och betygssättning och hur betyg och kunskapskrav bör kommuniceras med elever.
Skolvärldens bloggare Nicklas Mörk, som arbetar som lärare på en högstadieskola i Lindesberg, brinner mycket för frågor som rör just betyg och betygssättning och han välkomnar Skolverkets nya råd.
– Att Skolverket går ut och skriver att de vill se en förflyttning av fokus i skolsverige till att lita på lärarnas professionella yrkeskunnande om bedömning och betygssättning, det är ett tydligt påstående som jag tycker är bra. Att Skolverket går ut och säger att man litar på lärare i det här fallet, det är stort. Jag funderar på om det finns någon myndighet som har markerat så tydligt tidigare, säger han.
Däremot tycker Nicklas Mörk att det är synd att Skolverket ska behöva markera på det viset överhuvudtaget.
– För någonstans är det på grund av att det har växt fram en praktik där andra bestämmer saker om lärarens arbete. Det är nödvändigt att man nu gör något åt det. Det här kommer inte att förändra allt, men det kommer att vara ett steg i rätt riktning åtminstone.
Varför tror du att det är ett steg i rätt riktning?
– Det här ger läraren mandat att stå upp för sitt yrke, tror jag. Ett allmänt råd är ändå ett råd för att följa lagar, förordningar och så vidare. Följer man de allmänna råden har man gjort rätt. Det här gör det lättare för lärare att ha råg i ryggen och säga att man har gjort rätt, säger Nicklas Mörk.
En del i de nya allmänna råden om betyg och betygssättning som Nicklas Mörk särskilt lyfter fram är punkten kring dokumentation.
– Jag tycker att lärare åläggs att dokumentera saker som egentligen inte är prio ett eller viktiga, och ofta i system som inte fungerar bra alls. I och med detta så måste lärare ändå dokumentera för att kunna sätta betyg vid sidan om, säger han och fortsätter:
– Här poängterar Skolverket att vi lärare inte ska hålla på med överdokumentation. Har vi ett digitalt system som stöttar lärarna, då är det bra – men lärare ska inte behöva dokumentera på två ställen för att kunna sätta betyg. Då är det bättre att slopa det systemet som inte fungerar till dess att det finns något bättre. Det här leder till att det inte blir den billigaste lösningen som man kommer att använda, utan då ska den vara ändamålsenlig, som det står i råden.
Samma sak gäller matrisanvändningen, menar Nicklas Mörk.
– Allt med matriser är inte dåligt. Men jag har sett att man använder matriser i överflöd för att kommunicera med elever och vårdnadshavare. Då är det inte ändamålsenligt för att man förstår matriser på olika sätt. Det har varit en explosion av matriser där man på många håll har valt att använda matriser till allt – och då blir det inte bra. Det måste vara ändamålsenligt, säger han.
Finns det något du saknar i de nya allmänna råden?
– Man förändrar ju inte kunskapskraven med de nya allmänna råden. Det är där någonstans man kan förändra betydligt mer och det är nästa steg att ta. Sedan kan man fråga sig varför de här nya allmänna råden kommer före de reviderade kunskapskraven. Men det är klart att det är en pågående förändring hela tiden i skolan, säger Nicklas Mörk.
Men han upplever ändå att de flesta lärarna hyllar de nya allmänna råden.
– Jag tror att de flesta lärarna skriker ut ”äntligen!”, för det är det här vi har väntat på någonstans. Det här är ett bevis på att det ligger någonting i de här tankarna kring vad som har gått snett tidigare.
Nicklas Mörk tror att de allmänna råden troligen även kommer leda till att främja lärarnas arbetsmiljö.
– Det främjar arbetsmiljön när lärare inte behöver ägna sin tid åt onödiga saker. Det känns som att det även kommer att stötta rektorerna i att kunna hjälpa sina lärare i att inte dokumentera för mycket. För skolledarna har ju ett arbetsmiljöansvar att se till att lärare inte jobbar för mycket. Det blir helt enkelt lite tydligare vad alla ska ägna sig åt, säger han.
Hannes Theander, undervisningsråd på Skolverket, arbetade i slutskedet med de nya allmänna råden.
– Det är väldigt roligt för myndigheten att råden tas emot positivt av lärare och att vi får genomslag med den information vi vill nå ut med, säger han och fortsätter:
– Det här är ett steg i rätt riktning därför att vi trycker extra på lärarprofessionens ansvar och deras kunnande att kunna göra bedömningar och att sätta betyg. Det är väldigt viktigt för att vi ska kunna få så rättvisande och likvärdiga betyg som möjligt, så att inte betygsättningen ska bli en mekanisk avprickning.
Varför kommer de nya allmänna råden ut innan de reviderade kunskapskraven?
– Anledningen till att vi tycker att vi kan gå fram med de allmänna råden är för att de kommer att var nyttiga även efter en revidering av kurs- och ämnesplaner.
Mer om Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning:
Dessa allmänna råd ger rekommendationer om lärares, rektorers och huvudmäns arbete för att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga.
De allmänna råden om betyg och betygssättning riktar sig till alla skolformer där lärare sätter betyg. I råden beskrivs lärares arbete med betygssättning, hur betyg och kunskapskrav bör kommuniceras med elever samt hur man bör följa upp betyg och betygssättning.
I och med publiceringen av dessa allmänna råd utgår allmänna råd om planering och genomförande av undervisningen, allmänna råd om bedömning och betygssättning i gymnasieskolan samt allmänna råd om bedömning och betygssättning inom vuxenutbildningen.
Läs mer om de nya råden här.
Källa: Skolverket