Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta
Betygsättning
Som Skolvärlden tidigare rapporterat gav Skolverket i oktober ut ”Allmänna råd och betyg och betygsättning". Publikationen ger rekommendationer om lärares arbete för att betygen i skolan ska bli mer rättvisa och mer likvärdiga.
– Det gör att många hör av sig med frågor kring publikationen. Det kan vara lärare som vill att vi ska utveckla lite kring en viss passage eller undrar om vi kan komma ut och föreläsa på området, berättar Hannes Theander som är undervisningsråd på Skolverket.
Flest frågor kommer in till Skolverket under terminssluten, innan sommaren och i slutet av året – och många frågor återkommer år efter år.
– Ganska ofta handlar det om den del av kunskapskravet i idrott och hälsa som säger att eleven ska kunna simma 200 meter. Där kan det uppstå frågor om organisationen kring simundervisning, en del handlar om kunskapskraven och så kan det finnas funderingar kring hur man ska förhålla sig till särskilt stöd på området, säger Hannes Theander.
I övrigt uppstår frågor oftast på de områden som kanske inte tillämpas varje termin för lärarna, menar Hannes Theander.
– Vi får många frågor om undantagsbestämmelsen, den så kallade pysparagrafens tillämpning. Den blir kanske inte aktuell så ofta så när man väl ska tillämpa den så behöver man verkligen fundera och då kan det uppstå frågor. Detsamma gäller skillnaden mellan F och streck, säger Hannes Theander.
Många av dessa vanliga frågor finns besvarade på Skolverkets frågeforum om bedömning och betyg.
– Men hittar man inte svaret där går det utmärkt att höra av sig till Skolverket via telefon, mejl, sociala medier eller genom att själv ställa en fråga i forumet.
Om de nya råden gjort någon skillnad i antalet frågor är för tidigt att säga, menar Hannes Theander.
– Men det som vi märker redan nu att många lärare tycker är intressant och som har fått en del uppmärksamhet, är den delen i publikationen som handlar om matriser och planering av undervisning.