Albin Norring: Därför pluggar jag till lärare
Jag är lärarstudent
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen.
Albin Norring läser ämneslärarprogrammet i svenska och religion på Högskolan i Gävle.
Här berättar Albin om varför han pluggar till lärare – och vad han skulle vilja förändra.
Därför pluggar jag till lärare:
– Jag ville redan som barn arbeta i en institution som är betydelsefull, som kan påverka och som vill göra skillnad. För mig är eleverna den absolut viktigaste anledningen till att jag vill bli lärare. Det sociala utbytet som jag får med mina elever är något som jag tror de flesta underskattar.– Slutligen finns det ingen bättre känsla att träffa nya elever och se deras utveckling från den första dagen i klassrummet till den sista. Läraryrket är verkligen ett drömjobb som gör skillnad – mitt drömjobb.
Det bästa med utbildningen:
– Det bästa med utbildningen är den otroliga bredden och fördjupningen av olika kurser som vi läser. Variationen av kursernas innehåll upprätthåller alltid min nyfikenhet och det är den nyfikenheten som gör utbildningen fantastisk och lyckad.– De erfarenheter jag tog med mig från min VFU har verkligen gjort mitt eget lärande enklare och om inte annat ännu roligare.
Det skulle jag vilja förändra:
– För mig finns det ett behov av en likvärdig praktik för alla. Min erfarenhet på lokal nivå är till exempel skillnaden på undervisningstimmar som studenterna tilldelas. Vissa studenter tilldelades två timmar undervisning i veckan och andra tilldelades tolv timmar.– Det har skett incidenter där handledaren tar emot fler studenter än vad de kan hantera för en kvalitativ praktik, vilket är orimligt.