
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Hanna Garberg är en av initiativtagarna till den stora manifestationen i Stockholm och ligger bakom Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Hanna Garberg, en initiativtagarna till manifestationen i Stockholm, uppmanar lärarkollegor att visa sitt missnöje och sin frustration ute i landet.
– Hade vi inte protesterat så högljutt skulle vi aldrig fått se röken av de här 102 miljonerna till skolan, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Hanna Garberg är lärare på Gubbängsskolan och förtroendevald på Sveriges Lärare.
– Det känns fantastiskt att protesterna sprider sig i Sverige. Vi borde ha gjort våra röster hörda på det här sättet för länge sedan, säger hon.
Hanna Garberg var själv en av talarna under den stora manifestationen vid Stockholms stadshus och på Mynttorget – ett stenkast från Riksdagshuset – den 6 maj.
Att det blir 102 miljoner till i Stockholms skolbudget i höst kommenterar hon så här:
– Det är som att få ett litet plåster på en blödande halspulsåder…
Men hon ångrar absolut inte kampen.
– Tvärtom! Det är ju bättre att vi får 102 miljoner till skolan än att det ”effektiviseras”, det vill säga sparas in absurdum, ännu mer. Nu är det viktigt att vi fortsätter protestera och kämpa. Krisen i skolan är ju inget nytt. Den har funnits i flera år, men har fördjupats snabbt med inflationen och höga räntor, säger Hanna Garberg.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
En annan delseger – vid sidan om en något bättre skolbudget i höst – är själva debatten.
– Skolborgarrådet Emilia Bjuggren har ju sagt att hon delar vår oro. Hon förnekar inte krisen överhuvudtaget och det är ju bra, men samtidigt känns det lite knasigt. Hon är ju för fasen högsta hönset när det gäller skolan i Stockholm och borde kunna göra något åt det, säger Hanna Garberg.
En framgångsfaktor tror Hanna Garberg att Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar är. Avskalade meningar som ”Grundskola, södra Stockholm. Neddragning: 9 lärare, 1 barnskötare” och ”Grundskola, centrala Stockholm. Neddragning: 1 köksbiträde, 1 socialpedagog, 1 fritidsledare” var effektfulla.
– Men det var också ett väldigt hårt jobb bakom det skenbart enkla. Vi faktakollade alla uppgifter vi fick in. Inget skulle få vara fel, så att debatten handlade om detta i stället för om krisen i skolan. Ett kort inlägg kunde ta timmar att göra, säger Hanna Garberg.
Hon har funderat på om Sveriges Lärare i stället skulle ha startat en nationell kampanj.
– Fast i efterhand tror jag det nog hade varit en för stor apparat med ”Sveriges skolor larmar”. Nu kunde vi komma igång snabbt och fler orter hakar ju på med sina demonstrationer, säger Hanna Garberg.
Hon tillägger:
– Det stora problemet är nationellt med vissa lokala variationer. För det som händer just nu är att kommuner med berått mod budgeterar för ohälsa för oss lärare. Det är vad effektiviseringarna ger för konsekvenser.
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”