
Marie Wall Almquist, ordförande i Sveriges Lärares Malmö, var en av talarna på Stortorget. Foto Christian Örnberg
Marie Wall Almquist, ordförande för Sveriges Lärare i Malmö, förde fram sin frustration men också en lösning till politikerna i Malmö. Foto: Christian Örnberg
Nedskärningar
Marie Wall Almquist, ordförande för Sveriges Lärare i Malmö, höll ett brandtal om hur politikerna kan rädda skolan i Malmö.
Här är hennes tal ord för ord:
LÄS MER:
Här har lärarna fått nog: ”Fruktansvärd besparing”
Uppmaningen till Malmös politiker: ”Våga prioritera skolan”
Lokala facket tar strid: ”Många som vill protestera”
”Mötesdeltagare, åhörare, kollegor!
Malmö är en unik stad. Med ett gynnsamt läge i regionen, ett ungt universitet i utveckling, ett expanderande näringsliv som skriker efter arbetskraft och i Malmö ligger de kulturella näringarna i framkant.
Många kommuner har ett fortsatt tufft ekonomiskt läge och Malmö är inget undantag. Men för att fortsätta forma framtidens Malmö krävs satsningar på skola och utbildning.
Vi vet alla att en bra förskola och skola är nyckeln till framtiden för alla unga individer som växer upp. Och en förutsättning för deras förmåga att bidra i samhället i framtiden. Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
När politikerna i stället försummar att investera i ungas skolgång, så riskerar det att följas av förödande konsekvenser här och nu och en skyhög kostnad i framtiden. Specifikationerna på den notan stavas sociala problem, segregation och utslagning, försämrad konkurrenskraft och välfärd och minskad tillit och arbetsro. All detta vet vi och allt detta vet också våra politiker.
Marie Wall Almquist, ordförande i Sveriges Lärares Malmö, var en av talarna på Stortorget. Foto Christian Örnberg
De nedskärningar som nu görs i förskola och skola får direkta och allvarliga konsekvenser för såväl kvalitet i undervisningen som för lärares arbetsmiljö. Personaltätheten och lärartätheten minskar, resurspersoner försvinner och barn- och elevgrupper ökar och i slutändan betalar lärare med sin hälsa. Politikens löfte om att effektiviseringarna inte skulle drabba verksamheterna kommer inte att kunna infrias.
Försämrade förutsättningar för att fullgöra undervisningsuppdraget medför i sin tur försämrade förutsättningar för våra barn och elever att utvecklas i sin fulla potential.
Vi lärare talar faktiskt inte i egen sak. Får barn och elever inte den undervisning och de stöd de behöver och har rätt till – ja, då slår det mot hela landets framtid och välstånd.
Säkerställ en god löneutveckling för alla lärare och studie- och yrkesvägledare.
I Malmö behöver politiken sätta fokus ytterligare fokus på att behålla behöriga och legitimerade lärare. Vi vet att det finns många av oss som verkligen valt att arbeta just i Malmö, för det är här det händer. Ge oss den möjligheten!
Säkerställ att det finns goda förutsättningar för att hålla ett helt yrkesliv.
Säkerställ en god löneutveckling för alla lärare och studie- och yrkesvägledare, en löneutveckling som också ger den nödvändiga och tydliga signal till våra unga som står i begrepp att välja yrkesutbildning.
Och säkerställ att det finns tillräckligt med personal i alla skolor – personal som på olika sätt kan skapa trygghet och studiero, i alla verksamheter i Malmö Stad.
Stortorget i Malmö fylldes av lärare och studie- och yrkesvägledare som protesterade mot nedskärningar i skola och förskola. Foto: Christian Örnberg
Säkerställ likvärdiga möjligheter för Malmös alla barn och ungdomar, genom en fritidshemsverksamhet som kan fylla det kompensatoriska uppdraget genom en kulturskola tillgänglig för alla.
I dag är det många lärare som lämnar i förtid, eller helt väljer en annan yrkesbana. Det har vi inte råd med.
Foto: Christian Örnberg
I dag saknar vi lärare i så gott som alla skolformer – vi har en katastrofalt låg andel förskollärare i förskolan i Malmö – 29 procent – att jämföra ed rikssnittet på 40 procent. I grundskolan har vi mellan 300 och 400 obehöriga som undervisar och på gymnasiet är konkurrensen med fristående skolor påtaglig och inom SFI har studiehandledningen för modersmål helt enkelt tagits bort.
Finansieringen av skolan är en av kommunens kärnuppgifter. Det är ett viktigt ansvar, ibland ett tungt ansvar, men ett ansvar som måste tas. I såväl goda som dåliga tider. Regeringens prioriteringar i budget är en betydelsefull faktor, men att politiker skyller nedskärningarna på varandra hjälper inte i givet läge.
Men ett ändrat synsätt så handlar det om investeringar i stället för kostnader. Investeringar i våra barns framtid, för att säkra kommande generationers välfärd.
Foto: Christian Örnberg
Politiker som sparar på skolan kommer inte att skriva historia; politiker som förstår värdet av kunskap och utbildning för alla, som vågar investera i framtiden kommer att ses som framsynta samhällsbyggare.
Sveriges Lärare är väl medvetna om det kärva ekonomiska läget, men i svåra tider behöver kommunen värna om det som är viktigt i framtiden.
Nu behöver Malmös framsynta och kraftfulla politiker sätta skola och utbildning först!
Investera i våra barn och unga, för en skola värd Malmös unika förutsättningar och möjligheter och för en skola där alla vill vara – barn, elever och lärare!”
Stockholm: ”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Umeå: 1,2 miljarder i vinst – ändå ska kommunen spara i skolan
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader