”Lärarnas arbetsuppgifter ryms inte i schemat”

Andreas Lindahl, ordförande Sveriges Lärare Malmö, säger att lärarna får fler arbetsuppgifter än vad som ryms inom deras arbetstid.

Nedskärningarna i Malmö stad gör att lärarna får arbeta mer. Det visar en ny granskning i Sydsvenskan.
– Mer än vad som ryms inom arbetstiden, säger Sveriges Lärares ordförande i Malmö, Andreas Lindahl.

Mer undervisning, fler arbetsuppgifter, större klasser. Så ser verkligheten för Malmös grundskollärare ut, enligt en granskning i Sydsvenskan.

Tidningen har gjort en enkät med 53 av 70 rektorer för stadens grundskolor. Frågorna lyder:

  • Har undervisningen ökat?
  • Har lärarna fått fler arbetsuppgifter?
  • Är skolan mer restriktiv med att ta in vikarier?
  • Har det blivit fler elever i klasserna?

20 rektorer svarar ja på en eller flera frågor.

”Kan inte möta avtalet”

Ett resultat som går stick i stäv med Hök24, som slår fast att lärares arbetstid ska dimensioneras, så att de får tid för planering och efterarbete.

– Vi har tydliga skrivningar i avtalet men arbetsgivaren kan inte möta dem i praktiken, säger Andreas Lindahl.

En skola har gått från normen 1 100 minuter undervisning i veckan, till 1 150.

– Det låter inte så mycket men i praktiken är det inte 50 minuters extra arbete för att det blir 50 minuter mer undervisning, säger Andreas Lindahl.

Och förklarar:

– Det blir väldigt mycket tid, den här lektionstimmen möter du 30 nya elever, en ny klass, och du behöver göra ytterligare en planering och individanpassa undervisningen och ha förståelse för varje elevs förutsättningar och utmaningar, säger han.

Och stadens lärare står inte ensamma. Vi Lärare har skrivit om hur nedskärningarna som pågår landet runt är de värsta på 30 år.

Så får lärarna ännu mer att göra

Vanligaste besparingen är att lärarna får mer att göra, när rektorerna skär ner på kringpersonal.

En skola har gått från 13-14 mentorselever till 18-19.

– Schemat fylls på med uppgifter som inte ryms, men behöver göras. Det handlar till exempel om elevers frånvaroproblematik när det saknas andra yrkesgrupper som har möjlighet att jobba med de frågorna, säger Andreas Lindahl.

Samtidigt minskar antalet halvklasser.

Får lärare plats för alla arbetsuppgifter inom schemat?

– Det får man egentligen inte. Man behöver prioritera vilka arbetsuppgifter som ska genomföras. Där lägger skolledaren över ansvaret för enskilda medarbetare och det sker på bekostnad av arbetsbelastningen, säger Andreas Lindahl.

Och här saknas insikt från rektorerna, enligt Andreas Lindahl.

Drar in på vikarier

– Det är lätt att definiera undervisning, men det saknas förståelse för att annat arbete tar mycket tid i anspråk, säger han.

Samtidigt förväntas lärarna vikariera för varandra.

– Det har ökat dramatiskt under de senaste två åren, ingen skola tar höjd för korttidsfrånvaro, säger Andreas Lindahl.

Bakgrunden är, som på många håll, kraven på budget i balans men också de minskande elevkullarna.

Nya befolkningsprognoser för Malmö visar 3 000 färre elever under de kommande tio åren, och staden planerar stänga sex skolor, skriver Sydsvenskan.

Fler elever i klasserna

Nu ökar antalet elever i klasserna.

Nio rektorer uppger till Sydsvenskan att de har tappat elever, och går från färre till större klasser.

”Normen har gått från 28 till 29 elever” svarar en av rektorerna.

– De stora klasserna har varit en effekt av besparingarna i flera år. På många skolor där man haft 25-26 elever i klasserna går nu 28 eller 29. Varje elev ger en ökad arbetsbelastning, säger Andreas Lindahl.

Nu kräver Sveriges Lärare Malmö en ökad elevpeng, och att staden avstår från att slå samman klasser, för att lärarna ska få en rimlig arbetsbelastning.

– Med en prognos som visar minskat elevantal framöver så har man nu chansen att istället minska klasserna med några elever och få lokaler där eleverna inte behöver trängas. Men då krävs det mer resurser, säger Andreas Lindahl.

LÄS ÄVEN:

Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år

Fackets sågning: Regeringens budget är huvudlös