
”Kanske hade kommunen trots allt varit mer attraktiv om man låtit bli att spara så mycket”, säger Kristin Strömbäck.
Kristin Strömbäck är vice ordförande för Sveriges Lärare i Luleå: ”Kommunen går med vinst för att osthyveln varit framme så länge.”
Nedskärningar
I Luleå vittnar Sveriges Lärares representanter om en mycket ansträngd situation. År av besparingar har börjat ta ut sin rätt.
– Man ska inte behöva jobba tills man dör, säger Kristin Strömbäck, vice ordförande i Sveriges Lärare i Luleå.
Samtidigt som kommunen firar en ny engelskspråkig grundskola och ett IB-program (International Baccalaureate) på gymnasiet, kommer dåliga nyheter.
Kommunen behöver ett tillskott på 23 miljoner kronor för att få sin skolbudget i balans. Alternativet är att stänga förskolor och skolor, enligt Norrbottens-Kuriren.
Men Luleå har gått bra ekonomiskt och gjorde en vinst strax under 120 miljoner kronor senaste budgetåret.
En del av vinsten beror på tidigare åtstramningar, bland annat på skolan.
– Luleå vill vara en attraktiv arbetsgivare och har ”inga uttalade sparkrav”, säger Kristin Strömbäck, vice ordförande för Sveriges Lärare i Luleå.
Hon har hört kommunens försäkran många gånger och samtidigt sett hur kollegorna sliter ut sig och blir sjuka. I stället för uttalade sparkrav och nedläggning av skolor har kommunen stängt delar av skolor när elevunderlaget varit för lågt. Konsekvensen har blivit större klasser.
Ambitionen att vara en attraktiv arbetsgivare och kommun har trots allt inte lyckats locka folka att flytta till staden eller få dem som bor där att stanna och bild familj i den utsträckning som krävts.
Arbetsbelastningen har ökat markant och när någon lärare inte längre orkar och slutar eller blir sjuk rings rutinmässigt pensionerade lärare in för att täcka upp, enligt Kristin Strömbäck.
– Vi behöver fler lärare, fler specialpedagoger, ja, fler av allt. Något är trasigt när man måste ringa in pensionärer. Man ska inte behöva jobba tills man dör, säger Kristin Strömbäck.
”Kanske hade kommunen trots allt varit mer attraktiv om man låtit bli att spara så mycket”, säger Kristin Strömbäck.
”Besparingar” eller ”effektiviseringar”, konsekvensen blir densamma, menar Kristin Strömbäck. Färre får göra mer och att kommunen som helhet går med över 100 miljoner i vinst sticker i ögonen.
– Kommunen går ju med vinst för att osthyveln varit framme så länge. De har skurit ned och ”effektiviserat” så mycket att lärarna går på knäna och blir sjuka, säger Kristin Strömbäck.
Många lärare har valt att sluta och flera har bytt yrke. Samvetsstress, när lärare tvingas lämna de med störst behov utan stöd för att de övriga eleverna ska hinna med målen, uppges ofta som skäl.
– Flera av våra medlemmar har valt att sluta eftersom de inte känner att de kan ge eleverna det som de enligt lagen har rätt till. Antalet elever med npf-diagnoser (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (reds anm) ökar i klasserna men det finns ingen som hjälper dem. En ensam lärare ska ta hand om alla. Hur ska eleverna då nå sin fulla potential? säger Kristin Strömbäck.
Hon säger samtidigt att hon upplever att kommunen tar frågan på allvar, att man lyssnar och anstränger sig för att ingen ska bli av med sin anställning.
– Vi upplever att kommunen gör vad den kan för att inte behöva säga upp personal, de försöker hitta lösningar, säger Kristin Strömbäck, men kanske hade kommunen trots allt varit mer attraktiv om man låtit bli att spara så mycket genom åren?
Luleå kommun har 1 246 miljoner kronor avsatta i RUR, en liten del från många goda års överskott. Men de får inte användas enligt Lena Sallkvist, ekonomichef i Luleå.
– Resultatutjämningsreserven, RUR, kan endast användas när kommunens totala resultat är negativt. Då Luleå kommun har haft positiva resultat de senaste åren har inte RUR nyttjats. Luleå kommun har inte i sin plan och budget för 2024–2026 budgeterat med att utnyttja RUR eftersom kommunen inte budgeterar med ett negativt resultat.
Av samtliga 290 kommuner har 226 avsatt pengar i en RUR. 223 kommuner beräknas gå med överskott 2023, 17 beräknas nå ett nollresultat och 48 stycken räknar med att gå med underskott.
Källa: SKR
Kommunerna har 50 miljarder – sparar ändå på skolan
Avskedar lärare – trots vinster och överskott
Ändrade reglerna – räddade jobben för många lärare
Åsa Fahlén om miljarderna: ”Oerhört provocerande”
SKR: Så kan kommunernas pengar rädda lärarnas jobb
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.