Hemkunskapen bantas – minimalt med matlagning
Hem- och konsumentkunskapen bantas när skolorna ska spara pengar. De bryter mot styrdokumenten, menar läraren Elina Larsson.
Nedskärningar
Halmstad ska spara pengar – och tar bort i princip all praktik från hem- och konsumentkunskapen på Söndrumsskolan.
– Det blir omöjligt att undervisa och betygsätta, säger Elina Larsson, Skolverkets referenslärare i ämnet.
Det blir i princip ingen matlagning alls i hem- och konsumentkunskapen för högstadieeleverna på Söndrumsskolan i Halmstad framöver. Det skriver Hallandsposten.
Kommunen ska spara 40 miljoner i år och på skolan är en av åtgärderna att slopa de praktiska momenten inom hem- och konsumentkunskap.
– Vi kommer att se till att eleverna får den utbildning de har rätt till enligt läroplanen, de kommer även att få praktisk utbildning men till största delen blir den teoretisk, säger rektor Gisela Berg Rudolfsson till tidningen.
Experten: Strider mot läroplanen
Fel, menar Elina Larsson, hem- och konsumentkunskapslärare på Skarpängsskolan i Täby, en av grundarna av Sveriges Lärares ämnesnätverk, ordförande i European Association for Home Economics, referenslärare för Skolverket och forskare knuten till Stockholms universitet.
– De menar att Skolverket vill att ämnet blir teoretiskt, genom Lgr22. Nej. Läroplanen skriver att det ska vara ett repetativt processarbete där handen och tanken går ihop, säger hon.
Beslutet strider enligt Elina Larsson mot styrdokumenten.
– Det blir direkt problematiskt att bedöma och nästan omöjligt att undervisa och betygsätta när eleverna inte får jobba i köket, säger Elina Larsson.
Enligt henne är sparåtgärden inte unik.
”Som simlektioner i klassrummet”
– Men det är som att ha simlektioner i klassrummet, man kan titta på film och känna på vattnet i kranen, men eleverna kommer aldrig till simhallen, säger hon.
Mellan 2020 och 2024 har Elina Larsson gjort enkäter med lärare i hem- och konsumentkunskap. Hon ser att den slopade praktien får konsekvenser för kollegorna.
– Det stressar ihjäl dem, säger hon.
Men för henne är det också en etisk och samhällsekonomisk fråga.
– Det är en quick-fix. Men alla landets elever har rätt att få de kunskaper som vi som samhälle har bestämt att de ska få. Vi kan inte ta bort viktiga pedagogiska innehåll utan att tänka på vad det leder till, säger Elina Larsson.
LÄS ÄVEN:
Lärarna har fått nog: STOPPA SLAKTEN PÅ SKOLAN!
Kommunerna har 50 miljarder – sparar ändå på skolan