
Bengt Randén, grundskolechef i Göteborg. Foto: Julia Sjöberg
Nedskärningar
Vättleskolan har sämst resultat i Göteborg – men blir av med en tredjedel av personalen. Styrsöskolans rektor lämnar sitt jobb i protest mot nedskärningarna.
– Jag gör ingen värdering om budgeten är rimlig eller orimlig. Jag förstår att det är svårt, säger grundskolechefen Bengt Randén.
Att Christina Ingblad lämnar sitt rektorsarbete i protest mot nedskärningarna på Styrsöskolan vill grundskolechefen Bengt Randén inte kommentera.
Det är hennes personliga beslut, förklarar han.
Både Christina Ingblad på Styrsöskolan och Agneta Brodin på Vättleskolan kritiserar nedskärningarna. De menar att besparingarna tvingar skolledare och lärare att bryta mot skollagen, när det blir färre lärare som kan ge särskilt stöd, och färre elevassistenter.
Vättleskolan i Angered hade sämst betygsresultat i Göteborgs stad förra året.
Hur likvärdigt är det att 20 tjänster tas bort från skola som har sämst resultat i hela Göteborg?
– Det är klart att det är en utmaning. Men det jag säger är att själva resursfördelningsmodellen, den är ordentligt genomtänkt utifrån ett socioekonomiskt perspektiv. Vi har ett och ett halvt år i skarpt läge som en kommun, tidigare var det tio olika stadsdelar med olika ekonomisk styrning, varje stadsdel fördelade resurser utifrån sina principer. Men när vi nu har en stad, med skolor med från 20 procents måluppfyllelse till 100, så är en viktig insats är att skapa en enhetlig resursfördelningsmodell. Det ska finnas förutsägbarhet och logik i den ekonomiska styrningen. Men det är klart att det blir en omställning på en del skolor som kan vara svår, säger Bengt Randén.
Bengt Randén, grundskolechef i Göteborg. Foto: Julia Sjöberg
Totalt sker centralt budgetarbete med 32 skolor, de som förra året gick med mer än två miljoner kronor back. Meningen är att de ska ha budget i balans, inom tre år.
Är det rimligt med så tuffa nedskärningar?
– Jag gör ingen sådan värdering att det är rimligt eller orimligt. Jag förstår att det är svårt.
Hur trygg är du med att er modell ger en rättvis fördelning?
– Jag är ganska trygg med att den gör det. Jag har jobbat i ett antal kommuner och har aldrig sett en så genomtänkt modell som också är så pass modig i sin socioekonomiska fördelningstanke. Jag är ganska trygg med att det gjordes en riktigt bra analys när man gjorde den här, sedan behöver allt skruvas och utvärderas.
Så du kommer att skruva på modellen?
– Det vet jag inte. Det har jag inte sagt. Nu ska den få möjlighet att prövas och sen utvärderas, och det är inte omöjligt att man kommer att skruva i modellen. Man måste alltid utvärdera både ekonomimodeller, styrning och ledning.
Hur tror du att besparingarna påverkar skolorna?
– Över tid tror jag att resursfördelningsmodellen kommer att skapa bättre förutsättningar för hela staden.
Hur då?
– Genom att vi har en resursfördelning som är anpassad efter elevernas förutsättningar, att den är likvärdig och förutsägbar. Men det är klart att det är en utmaning när man gör en så stor förändring.
Blir verkningarna likvärdiga?
– Det är för tidigt att uttala sig om. Det måste gå tid för att den ska få en ärlig chans.
Har ni planer på ekonomiskt tillskott till skolorna i Göteborg?
– Inte precis just nu. Vi har de resurser vi har fått. Kommer det andra resurser får vi förhålla oss till dem, annars är detta de ramar vi har.
Sämst resultat i Göteborg – skär ner med en tredjedel
Avgående rektorn: Ekonomin är inte anpassad efter verkligheten
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.