
Det var trångt på Gustav Adolfs Torg i Göteborg under manifestationen. Foto: Nicklas Elmrin
Simin Rahmani, lärare i Hammarkullen fick rektorn att flytta på personalmöte och föräldrar att hämta barnen tidigare – för att lärarna skulle hinna till manifestationen. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
Simin Rahmani, lärare på Emmaskolan i Hammarkullen, är en av de okända hjältarna bakom manifestationen på Gustav Adolfs Torg i Göteborg.
– Det kändes bara helt självklart att göra det jag gjorde. Jag vill ju att alla ska protestera mot nedskärningarna i skolan, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Budskapet till politikerna: ”Ni har sommarlovet på er”
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Det första Simin Rahmani såg när meddelandet från Terje Adkins, kampanjgeneralen i Göteborg, kom var att det egentligen var helt fel datum för alla lärare på Emmaskolan.
– Vi hade egentligen vår stora planeringsdag på skolan då, säger hon.
Men samtalen med rektor gick bra.
– Jag förklarade att alla lärare på skolan måste få vara med och protestera för skolans skull. Till min lättnad var rektorn med på noterna och sa att det bara var att skjuta på mötet, säger hon.
Då var det dags att lösa nästa problem.
– Vi blev ju tvungna att stänga skolan tidigare idag, så alla föräldrar måste hämta sina barn tidigare. Det har varit intensivt att prata med alla och förklara läget.
Men vårdnadshavarna har visat förståelse.
Simin Rahmani och Åsa Fahlen. Foto Nicklas Elmrin
– När jag berättat hur läget är med nedskärningar i Göteborg, så har de inte bara skrivit på protestlistorna. Flera föräldrar är med på manifestationen för att visa sitt stöd för oss lärare. Det gör mig varm i hjärtat, säger Simin Rahmani.
Åsa Fahlén, som tillsammans med Johanna Jaara Åstrand delar på ordförandeskapet i Sveriges Lärare, säger så här:
– Det här visar att ombuden på skolorna är så otroligt viktiga. Att Simin får med sig sina kollegor på det här sättet samtidigt som hon lyckas förklara för föräldrarna på vilket sätt budgeten i Göteborg drabbar skolan och barnen är imponerande.
Det var trångt på Gustav Adolfs Torg i Göteborg under manifestationen. Foto: Nicklas Elmrin
Åsa Fahlén är övertygad om att de enskilda initiativen ger energi till kampen mot besparingarna.
– Ärligt talat så kan nog många känna att det är tröstlöst att slita så hårt när politikerna inte lyssnar på oss. Då är varje seger så viktig, säger hon.
Hon nämner protesterna i Stockholm som exempel.
– Det börjar med larmen på Instagram och slutar med manifestationen och att politikerna sedan tvingas backa. Även om vi inte fick alla pengar som hade behövts, så är 102 miljoner nya miljoner till skolan i Stockholm efter att budgeten egentligen är lagd en jättestor seger, säger Åsa Fahlén.
Hon ser fram emot att fler manifestationer och protester runt om i Sverige.
– Jag ska exempelvis vara med i Malmö den 10 juni också, säger Åsa Fahlén.
Simin Rahmani är också inställd på att fortsätta protestera.
– Vi kan ju inte ge barnen den skola de förtjänar om Göteborg genomför nedskärningarna. Vi måste helt enkelt tapetsera med vårt budskap så att alla ser det, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”