
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Skolborgarrådet Emilia Bjuggren: ”Man vore ju inte människa om man inte berördes av vittnesmålen från skolan”. Foto: Sven Lindwall och privat
Nedskärningar
Den 6 maj demonstrerade Stockholms lärare.
Kravet: 250 miljoner för att täcka årets underskott i skolan.
Tio dagar senare skjuter staden till 102 miljoner extra till grundskolan.
LÄS ÄVEN: Protestledaren: ”Plåster på en blödande halspulsåder”
Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar har länge vittnat om konsekvenserna av nedskärningarna i skolbudgeten – och den 6 maj protesterade 2500 personer vid Stockholms stadshus och på Mynttorget.
Hur mycket har lärarnas protester och påverkat ert beslut?
– Man vore ju inte människa om man inte berördes av vittnesmålen från skolan. Så skulle jag vilja uttrycka det, säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren till Vi Lärare.
Hon tillägger:
– Jag är stolt över engagemanget i skolorna. Jag har själv sett hur personalen kämpar. Skolan är ju barnens viktigaste plats utanför hemmet och att då läsa vittnesmålen från personal som är rädda för att inte hinna hjälpa alla barn. Det tar hårt att se den oron.
Stockholm stad skjuter alltså till 102 miljoner extra till grundskolan.
– Rent formellt fattas det beslutet i juni, men vi vill att skolan ska kunna planera verksamheten inför nästa termin redan nu. Det kommer ganska snart kunna komma besked om vad det här innebär skola för skola, säger Emilia Bjuggren.
Och alla 102 miljoner går inte till de kommunala skolorna?
– Nej, vi måste ju följa lagen. 77 miljoner går till kommunala skolor och friskolorna kompenseras för detta med 25 miljoner. Här vill vi att regeringen går in och ser till att det blir nya regler. Vi hade ju hellre satsat de 25 miljonerna på skolor med underskott istället för att pengarna går till friskolekoncerner som redan går med vinst, säger Emilia Bjuggren.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Skolborgarrådet säger till Vi Lärare att de ”vänt på alla möjligheter ” när det gäller budgeten.
Hur då?
– Vi har grävt djupt i kassan för att få till det här. Vi har också sett att vikande elevunderlag är ett stort problem för många. De här skolorna måste få mer tid på sig att ställa om. Därför ändrar vi vårt regelverk så att en skola får ha underskott i två år istället för i ett år. säger hon.
Statsbidragen, då?
– Vi har fått två miljarder mindre i statsbidrag i Stockholm. Samtidigt har en mängd faktorer gjort att den ekonomiska krisen fördjupats. Det är en kris här och nu som behöver lösas, men vi har också nästa år att tänka på. Regeringen måste ge oss ett snabbt besked om hur mycket vi får i statsbidrag 2024. Skolan står högt på vår agenda, men vi måste veta vad vi har att förhålla oss till. Tack och lov för att vi har buffertar. Det har inte alla kommuner, säger Emelie Bjuggren.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) släppte på tisdagen en ny ekonomisk bedömning, där stigande räntor och inflation leder till ett ras i ekonomin:
Från rekordresultat 2021 och starka siffror 2022 faller det samlade resultat i landets kommuner och regioner med 50 miljarder kronor till en samlad förlust på sex miljarder kronor under 2023. Nästa år sjunker resultatet med ytterligare 28 miljarder kronor.
– Det är en väldigt tuff situation. Men vi har klarat av att ta oss igenom svåra tuffa ekonomiska tider tidigare. Men staten behöver ta sin del av ansvaret. Det krävs att staten har en förutsägbarhet över tid, säger Anders Henriksson, SKR:s ordförande till TT.
SKR vill – precis som skolborgarrådet i Stockholm – så snabbt som möjligt få tydliga budgetbesked från regeringen för 2024 och 2025.
Annika Wallenskog, chefsekonom på SKR, säger så här till TT:
– Det är jätteviktigt att vi får en ökad långsiktighet hos kommuner och regioner, men också tydliga besked från staten för att undvika kortsiktiga beslut, eller att man genomför besparingar, som blir större än vad de skulle behöva vara.
2025 bedömer SKR att lågkonjunkturen ska vara över.
LÄS ÄVEN:
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.