9 av 10 lärare: Tidö-partierna har fel om modersmål

En undersökning från Sveriges Lärare visar att medlemmarna vill utveckla modersmålsundervisningen – inte kritisera den som Tidö-partierna.

Modersmålsundervisningen ska utredas – för att se om den förhindrar integration. Det vill regeringen och Sverigedemokraterna.
Men lärarna säger nej – och kallar regeringens tolkning för ”vanföreställning”.

LÄS ÄVEN: Juristen: Tidöförslaget strider mot Barnkonventionen

I pappershögarna på regeringens skrivbord ligger Tidöförslaget om att utreda modersmålsundervisningen, eftersom den ”inte negativt ska påverka integration eller elevens kunskapsutveckling i svenska språket”.

Men Sveriges Lärare säger ett bestämt nej till programpunkten:

I grundskolan ger 9 av 10 lärare tumme ner. På gymnasiet 8 av 10.

”Strider mot forskningen”

– Utredningen är inte bara överflödig, utan i strid med befintlig forskning på området, säger Sveriges Lärares ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Lärarfackets synsätt är det motsatta:

– Vad regeringen borde göra är i stället att utveckla och stärka modersmålsundervisningen. Förutom att det skulle ge alla elever rätt till sin identitet så är det i linje med lärarnas erfarenheter och den fakta som redan finns, säger Johanna Jaara Åstrand.

LÄS ÄVEN – Forskaren: Modersmålsundervisning lyfter elevernas resultat i alla ämnen

Skolminister Lotta Edholm (L) har sagt till Vi Lärare att regeringen ska presentera en rad utredningar ur Tidöavtalet innan sommaren.

Nu återstår att se om den om modersmålsundervisning är en i raden av dessa utredningar. 

Vad Sveriges Lärares medlemmar tycker står klart i och med undersökningen.

– Beskedet från lärarna går inte att missförstå. Modersmålsundervisning står inte i opposition till språkutvecklingen i svenska, tvärt om. Regeringen måste släppa den vanföreställningen och fokusera på att ge ämnet rätt förutsättningar, säger Johanna Jaara Åstrand.

Så gjordes modersmålsundersökningen

Undersökningen skickades till ett representativt urval av Sveriges Lärares medlemmar.

Totalt gick den ut till 2 300 lärare i grund- och gymnasieskolan.

Nära 1 200 svarade, vilket ger en svarsfrekvens på 52 procent.

Undersökningen genomfördes mellan 27 mars och 14 april.

Källa: Sveriges Lärare. 

LÄS ÄVEN: 

Het debatt om modersmålets framtid i skolan

Regeringen: Så ska lärare administrera mindre

Här är lärarkraven på nya regeringen