Lärarnas stöd avgörande för elevers psykiska hälsa
Psykisk ohälsa
Bra stöd från lärare – både känslomässigt och i studierna – har en förebyggande effekt på elevers psykiska hälsa. Det visar en kunskapsöversikt från Folkhälsomyndigheten.
– En stor andel barn har psykiska problem under skoltiden. Och det spelar stor roll för deras förutsättningar att lära sig, säger utredaren Solveig Petersen.
I en ny kunskapsöversikt presenterar Folkhälsomyndigheten fem olika skolrelaterade faktorer som påverkar elevers psykiska hälsa positivt eller negativt.
Positiv påverkan har:
Negativ påverkan har:
Solveig Petersen konstaterar att Sverige är ett av de länder som rasat mest i Pisa-studierna när det gäller elevers känsla av samhörighet i skolan. I senaste undersökningen Pisa 2018 uppgav en tredjedel av eleverna att de inte kände tillhörighet på sin skola. Och 17 procent uppgav att de kände sig missanpassade.
– Tidigare låg vi bland de bästa länderna i Pisa och den starkaste nedgången skedde mellan åren 2012 och 2015. Om man kan förbättra elevernas känsla av tillhörighet i skolan så kan det förhindra psykisk ohälsa bland eleverna, säger hon.
I Finland och Danmark har man skrivit in i läroplanen att man ska ha hälsoundervisning kontinuerligt under skoltiden. Det handlar om att eleverna får lära sig om psykisk ohälsa, hur man kan hantera den och hur man bemöter andra kamrater med psykisk ohälsa på ett bra sätt.
Solveig Petersen, utredare på Folkhälsomyndigheten.
– Detta finns inte inskrivet på samma sätt i de svenska styrdokumenten men vi ser att det har en preventiv effekt, men korta engångsinsatser ger inte hållbar effekt, säger Solveig Petersen.
Lärarnas stöd har en betydande effekt på elevernas psykiska hälsa, men det finns studier som visar att lärare inte får förutsättningar att ge det bästa stödet till sina elever. Samtidigt finns det elever som anger att de inte får det stöd de behöver.
Hela 20 procent av eleverna i åk 9 i senaste Pisaundersökningen nådde inte upp till den mest elementära kunskapsnivån i mätningen. Och Skolverkets data visar att 25 procent av eleverna slutar grundskolan utan att de uppnått kunskapsmålen i ett eller flera ämnen.
– Genom att ge lärarna de förutsättningar de behöver att ge eleverna det stöd de behöver både emotionellt och i skolarbetet så kan man se till att färre elever får psykisk ohälsa under sin skoltid, säger hon.