
Susanne Svensson är rektor på Norrevångsskolan.
Heltidsmentorn Sandra Nilsson, läraren Inger Persson, rektor Susanne Svensson och Sveriges Lärares ombud Fredrik Gustavsson är positiva till arbetsmiljön på Norrevångsskolan.
Mentorskap
Stressade lärare, lite för låg måluppfyllnad och mentorer som inte var tillgängliga.
Det var anledningarna till att skolledningen på Norrevångsskolan införde heltidsmentorer.
Det var utifrån tesen ”att lärare skulle få lov att vara lärare” som systemet med heltidsmentorer infördes på Norrevångsskolan för sex år sedan. Skolans ledning ansåg att det lades för mycket tid på annat än undervisning och att det stod i vägen för en ökad måluppfyllelse.
– Som lärare behöver man ha fokus på undervisningen och sitt ämne, har du kombinationen ämneslärare och mentor lägger man mycket tid på annat än sitt ämne, säger skolans rektor Susanne Svensson.
En annan anledning handlade om tillgänglighet för eleverna.
– En mentor som också är idrottslärare kan ju vara nere i idrottshallen en stor del av dagen medan du som elev är på skolan. Det kunde helt enkelt vara svårt att nå sin mentor, säger hon.
Susanne Svensson är rektor på Norrevångsskolan.
Inför uppstarten fördes många diskussioner kring hur lärarna skulle få mer tid till sin undervisning och till eleverna. Skolledningen hade också kontakt med en annan skola som använde sig av heltidsmentorer.
– Utifrån hur de hade gjort och deras erfarenheter resonerade vi och skapade vårt eget koncept. Vi gjorde också en undersökning på skolan där lärarna fick svara på hur mycket tid de lade på sitt mentorskap, säger hon.
Med hjälp av en extra undervisningstimme för lärarna fick de sedan ihop det ekonomiska pusslet och Susanne Svensson berättar att förändringen mottagits positivt.
– Lärarna upplever att de hinner med sitt arbete bättre och kan fokusera på sitt ämne. De säger sig känna mindre stress och det ser vi också på statistiken genom en bättre närvaro för personalen, säger hon.
Fredrik Gustavsson är ombud för Sveriges Lärare på Norrevångsskolan.
Sveriges Lärares ombud på skolan, Fredrik Gustavsson, om den extra undervisningstimme som lades på lärarna:
– I relation till tiden lärarna tidigare lagt på mentorsuppdraget tyckte de att det var okej. Det är också något vi pratar om varje år när tjänstefördelningen görs och hittills har lärarna sagt att de vill ha kvar heltidsmentorsuppdraget, säger Fredrik Gustavsson, SO-lärare och Sveriges Lärares representant på skolan.
Är det något som är ett problem är det snarare heltidsmentorernas arbetsbelastning som utmanar, menar han.
– Vi har diskuterat mycket kring den stora arbetspuckel som utvecklingssamtalen för med sig för mentorerna och hur man kan underlätta för dem under den perioden, säger han.
Att ha heltidsmentorer på skolan kräver dock en del arbete och justeringar. Det måste finnas en struktur och planer på vem som ska göra vad. Något som skolledning och personal tillsammans skruvat på och diskuterat löpande sedan införandet.
– Ibland kan läraren tycka att något är ett mentorsuppdrag medan mentorn tycker tvärtom. Därför måste det vara tydligt vad det är mentorn ska kommunicera och vad som ligger på läraren. Detta är något vi ändrar på allt eftersom som något dyker upp.
– Det gäller att se till så att inget faller mellan stolarna. Det är inget stort problem, men det är det som varit svårast, säger Susanne Svensson.
LÄS MER:
Mentorer på heltid – då minskade lärarnas stress
Inför avtalet: Skolan som redan har reglerad arbetstid
Svårigheten att lyckas med sitt mentorskap
Maria Wiman: Undervisningstid och mentorskap måste regleras innan vi lärare drunknar
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.