Flerlärarsystem på skolan – då höjdes resultaten

Foto: Meli Petersson Ellafi

Varje elev hälsas i dörren av Calle Lindén, lärare i matematik och fysik på Tumba gymnasium.

Högre resultat. Mer samarbete mellan lärarna.
Det är resultatet av mattesatsningen på Tumba gymnasiums natur- och teknikprogram.
Nu utökas samarbetet till samtliga högskoleförberedande utbildningar.

Trots framgångarna i Timss 2024 finns siffror som pekar åt annat håll.

Pisa-resultat, nationella prov och andelen F i slutbetygen får lärare att oroa sig för elevernas mattekunskaper.

Tumba gymnasium, i Botkyrka söder om Stockholm, har haft stora problem med både resultat och studiero. Eleverna som började naturvetenskapliga och tekniska programmen hade svårt att klara mattekurserna, trots höga betyg från grundskolan.

– Problemet med glädjebetyg märks allt mer, säger Lotta Floresten, lärare i matte och fysik.

Satsningen på nya eleverna

Det var en tidigare lärare som fick idén om flerlärarsystem, och som skötte planeringen av den modell som fortfarande används.

Sedan 2015 samarbetar tre lärare om förstaårseleverna i tre parallellklasser.

Direkt efter skolstart håller lärarna fokusdagar i matematik, gör diagnostiska prov och delar in eleverna i jämnstarka grupper.

Grupperna ändras på vårterminen.

– Det finns även en social dimension, vi vill inte att eleverna ska gå i en skola där de är främlingar för varandra, säger Calle Lindén.

Så sköter lärarna planeringen

Planeringen sköts gemensamt, samma lektion hålls parallellt för 21 elever i varje grupp. Utvärdering och betygssättning sköts också tillsammans av lärarna.

– Vi har en Whatsapp-grupp för planering, mejl skulle inte funka. Vi måste ha tätare kontakt än så, säger Calle Lindén, lärare i matte och fysik.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Flerlärarsystemet gör att eleverna undervisas av minst två lärare under första skolåret. Calle Lindén repeterar ekvationer med en av grupperna i naturettan.

Rektor Alf Solander får färre samtal från föräldrar som vill diskutera betyg när det gäller samarbetsklasserna.

– Naturelever är betygskrävande och i de andra skolämnena kan det vara protester, att man ifrågasätter lärare eller betygssättning. Men inte här, säger han.

– Betygssättningen blir mer rättssäker, säger Calle Lindén.

Han, Gustav Mannerström och Lotta Floresten ser pedagogiska fördelar.

– Eleverna lär sig av flera olika lärare, med olika stilar. De säger att de får se flera metoder, säger Calle Lindén.

Samtidigt höjs resultaten.

  • Från 12,3 i medel på nationella proven i matte 4 på naturprogrammet 2019, till 15,1 år 2024.
  • Från 11,5 på teknikprogrammet matte 3c år 2019, till 14,6 år 2024.

Kostar en extra tjänst

Upplägget kostar rektor Alf Solander motsvarande 1,1 tjänst extra, jämfört med om alla lärare hade haft sin klass med 30 elever var.

Det finns en speciallärare i matematik på halvtjänst, för elever med exceptionella behov. Övriga elever tas om hand av de ordinarie lärarna.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Lotta Floresten kom in i mattesamarbetet som nyexad: ”jätteskönt att bli upplärd” säger hon.

Överenskommelsen med rektor är också att lärarna hoppar in för varandra och tar trettio elever om någon blir sjuk eller vabbar, så ingen elev blir utan lektion.

– Det blir varken en inställd lektion eller en vikarie som jazzar in, utan vi delar upp gruppen på de andra två lärarna, säger Lotta Floresten.

Hon var nyexaminerad när hon började undervisa i matematik och fysik på Tumba gymnasium.

– Det var jätteskönt att bli upplärd av de andra och det hade inte varit lika skönt att köra enmansshowen, säger hon.

I ryggen har de en gemensam planering och en gedigen lektionsbank som de har byggt upp tillsammans sedan samarbetets början.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Gustav Mannerström gjorde sin VFU på Tumba gymnasium. Mattesamarbetet var en av anledningarna till att han sökte sig hit som färdigutbildad.

Gustav Mannerström gjorde sin VFU på Tumba gymnasium, och har också valt att arbeta här.

– Man tänker inte att ”det här är min kurs”, utan att ”det här är vårt ämne”. Inför Gy25 har vi redan ett upparbetat samarbete och är vana att stöta och blöta olika frågor, säger han.

Kraven på lärarna

Men det ställer också krav på lärarna.

– Det kräver att man lär sig samarbeta. Jag har upplevt lärare som är mer som egna företagare, och kör sitt race. Men  man måste lära sig att kompromissa, säger Gustav Mannerström.

Några gånger per dag plingar det i Whatsup-tråden. Ändringar görs på studs.

– Vi har haft lektion och kommer på att ett exempel behöver ändras till nästa gång, så vi går in och ändrar det direkt. Det är mycket roligare, säger Calle Lindén.

Fler lärare intresserade

Samarbetet kräver också tid för planering inom gruppen, vilket det inte alltid finns så mycket som lärarna själva önskar.

– Men det finns en bank av lektioner, och vi är inte nybörjare. Och som ensam lärare behöver man också göra alla de där sakerna med planering och efterarbete. Men nu gör vi det tillsammans, säger Calle Lindén.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Eleverna blandas över klassgränserna och grupperna ändras under andra terminen i ettan. Mattesamarbetet har även en social funktion, säger Calle Lindén.

Ett tag var samarbetet hotat. Rektor ville omorganisera så att varje program i stället fick ett antal stödtimmar av speciallärare.

– De andra lärarna har varit avundsjuka på att naturprogrammet både har de mest studiemotiverade eleverna och de bästa förutsättningarna, säger rektor Alf Solander.

Men lärarna i matte- och fysiksamarbetet var tydliga. Och till hösten 2025 införs modellen i stället på samtliga högskoleförberedande program.

Men en annan faktor väger också tungt:

– Det är mycket roligare att gå till jobbet, säger Calle Lindén.

Flerlärarsystem – så gör du

På Tumba gymnasium används flerlärarsystem inom matematik och fysik sedan 2015.

Lärarna inom mattesamarbetet ger sina bästa tips för kollegor som står i startgroparna för flerlärarskap.

  • Använd en app för kommunikation, mejl är för långsamt. Lärarna på Tumba gymnasium använder.Whatsapp 
  • Det krävs en eller två timmars gemensam planering i veckan vid uppstart.
  • Turas om att vara huvudansvarig för olika lektioner så inte vissa drar hela tiden
  • Med en huvudansvarig per vecka kan de andra lärarna redan börja tänka på nästa.
  • Fundera på vad ni vill ha ut av samarbetet och planera utifrån det.

LÄS ÄVEN:

Glädjebesked: Unikt mattelyft för svenska elever

Trots glädjesiffrorna: ”Elever har svårt med bråk”

Forskarna: Förklaringarna bakom skolans matteflopp