
Krönikören Maria Wimans egna skor.
Maria wiman
Jag tittar ut över mina underbara elever som drösat in i klassrummet och väntar på genomgång. Vi har gänget i märkeskläder, tröttisarna som i blindo tar det första de får tag på i garderoben, emo-tjejerna med färgade frisyrer, hon som rakade av sig håret på skoltoan på rasten, han som lever sitt liv för skateboarden och så jag själv – läraren i kjol och Converse-skor. Jag har elever vars hela uppenbarelse är en levande neonskylt över deras identitet. Jag ser t-shirts med budskap, hårfärger som ilsket basunerar var man står eller stora tröjor som vänligt döljer vad man inte vill visa. Jag ser elever med npf-diagnoser där minsta söm skaver och där mysbyxan är enda sättet att ta sig igenom skoldagen. Och jag minns min egen skolgång. Hur jag testade gränser och bar kläder som fick mormor att slita sitt hår. Det formade mig som person, att våga bryta normer, att tänka tankar synligt genom kläderna jag bar.
Krönikören Maria Wimans egna skor.
Det blev mer eller mindre ramaskri när Jensens grundskola i Göteborg gick ut med att på deras skola skulle mjukisbyxor och midjeväskor förbjudas. Dessa kläder skulle enligt samma skola vara ett tecken på machokultur och utanförskap som skolan inte ställde upp på. Jag kan inte låta bli att tänka: Är det verkligen så enkelt att det sitter i kläderna? Varför har i så fall ingen Leif GW knäckt det tidigare? Då blir det ju busenkelt att komma till bukt med både kriminalitet och hopplöshetskänslor i förorterna?
Vi behöver inte skruva tankarna alltför mycket för att se att Jensens klädkod är ett illa dolt försök att handplocka de elever man helst vill ha på sin skola
Men det är väl inte alltför långsökt att tänka att intentionen genom denna nypåkomna dresscode inte alls är att lösa kriminalitetens gåta? Snarare är det väl så att man på ett snillrikt sätt vill sortera ut ett visst klientel, att man diskret vill poängtera vilka som är välkomna på den fina skolan inne i stan och vilka som icke gör sig besvär. Det är en diskussion som förtjänar all uppmärksamhet och en elevsyn som vi behöver avhandla högljutt.
Men låt oss i detta format göra det enkelt för oss. Låt oss för nu bortse från sådana där saker som barnkonventionen, yttrandefriheten, elevdemokratin, inkluderingen, strävan efter en skola för alla fall och andra hyfsat viktiga grundbultar i svensk skola. Är det verkligen skolans uppgift att gå in och rota i elevernas garderober? Är det jag som undervisande lärare som ska stå och domdera vilka kläder jag finner acceptabla? Bredrandiga manchesterbyxor går bra men nåde dig om du kommer i trippelrandiga Adidas-byxor. Gucciväska går utmärkt men – vad du än gör – våga inte hänga den runt midjan. Och vem avgör egentligen vilka kläder som anses propra? Kommer jag själv undan i min korta kjol och armtatuering?
Jag missar mål lite här och jag är medveten om att jag just nu på sandlådenivå diskuterar ett problem som är mycket stort. Vi behöver inte skruva tankarna alltför mycket för att se att Jensens klädkod är ett illa dolt försök att handplocka de elever man helst vill ha på sin skola. Men hela företeelsen är så absurd att jag måste ta avstampet där jag står i mitt eget klassrum. Och där i samvaron med mina krokiga, brokiga, bångstyriga, tonåringar har vi inställningen att olika är bra, att man är fin som man är och att våga vara sig själv är det bästa som finns. Alldeles oavsett om man har hål på knäna eller kostymbyxa med tillhörande kavaj.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”