Lärarnas önskelista – istället för lovskola
Läraren Elin Bengtsson är tveksam till lovskola på lågstadiet.
Lovskola
Regeringen vill införa lovskola redan från lågstadiet.
– Lovskola ger mer tid, men inte meningsfull tid, säger läraren Elin Bengtsson.
LÄS ÄVEN: Stor granskning av lovskolan
Statsbidraget för lovskola ska göras tillgängligt ända från lågstadiet, föreslår regeringen.
Sveriges Lärare ger bakläxa och kräver riktiga satsningar.
Därför tror de inte på nya lovskolan
Lärarna Elin Bengtsson och Paula Kern tror inte heller på lovskola som stöd.
– Vi ser att lovskolor inte fungerar bra, vi ger mer tid men det är inte meningsfull tid. Det är bättre att lägga in resurser innan lovet så barnet inte behöver lovskola, säger Elin Bengtsson, lärare på Backaskolan i Lund.
På Oxledsskolan i Partille arbetar Paula Kern. Hon är rädd för att satsningen kommer att ta pengar från andra områden.
Paula Kern
– Jag tror att det här är att lappa och laga och jag tror inte på det. Det står att det inte ska ersätta andra resurser, men risken är att det gör det, säger hon.
Hon vill hellre se andra arbetssätt, som inte skiljer ut dem som har svårigheter med ett ämne.
Sedan 2019 arbetar Paula Kern med före- och efterlektioner.
Det innebär att hon samlar elever som behöver extra stöttning under en lektion, för att sedan låta dem delta i helklass då hon håller samma lektion igen.
– Då ligger de staget före och har möjlighet att lyckas och jag kan lägga mer fokus på dem som inte var med på förlektionen. Det är inget särskilt stöd, ingen extra resurs, inget man behöver ta ut ur klassrummet. Det handlar bara om tid och organisation, säger Paula Kern.
Hur lyckas man med det inom den tidsram du har?
– Man jobbar alltid för mycket som lärare. Men jag vill att eleverna ska lyckas, jag ser dem i ögonen varje dag. Men det är klart att det skulle kunna organiseras på ett annat sätt med halvklasser och smarta raster, säger hon.
Vem undervisar?
De två lärarna ser ytterligare problem med lovskolan.
Vem som undervisar.
– Och hur undervisningen ser ut, om det är en individuell plan för eleverna som behöver stöttningen, säger Elin Bengtsson.
Paula Kern är inne på samma spår.
– Det kan vara en annan pedagogik, ett annat sätt. Och då vill jag hellre att de ska lyckas med den undervisningen som jag baserar min undervisning på. Det måste vara någon som har djupa kunskaper och som kan samplanera med mig, säger hon.