Brister i lovskola: ”Stor grupp blir inte hjälpt”
I dag presenteras en ny studie av Skolverket om lovskola.
Lovskola
Lovskola kan vara bra. Men bara för vissa. Och bara om det görs på rätt sätt.
Det visar en rapport från Skolverket.
– Istället för att lägga pengar på lovskola borde pengarna gå till den ordinarie verksamheten, säger Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén.
Skolverkets slutats är att lovskola kan vara bra – förutsatt att:
… den sker på lov under terminerna.
… eleverna börjar närma sig gymnasieålder.
… undervisningen sker i den vanliga skolan och med elevens ordinarie lärare.
Och, framför allt, om anledningen till att eleven halkat efter inte beror på inlärningssvårigheter eller på hög frånvaro.
Åsa Fahlén.
– Det är bra att rapporten visar på bristerna med lovskola, att det faktiskt är en stor grupp som inte alls blir hjälpt, säger Åsa Fahlén.
Sliter på lärare
Istället anser hon att pengarna ska läggas på den ordinarie verksamheten.
– Skolan är underfinansierad och det är det som är orsaken till att den här gruppen elever halkat efter. Tittar vi på Pisa-rapporten så ser vi dels att resultatet sjunker men även att likvärdigheten i skolan försämras. Lärarna har helt enkelt inte möjlighet att ta hand om dem med tuffast förutsättningar.
Lovskola sliter dessutom på redan ansträngda lärare, enligt Åsa Fahlén.
– I våra egna undersökningar på Sveriges Lärare ser vi att fyra av tio lärare är missnöjda med ersättningen de får för att ta hand om eleverna på lovskola.
Sämre på sommaren
Susanne Malmer, Skolverket.
Att ha lovskola på sommarlovet upplevs som sämre, enligt enkätsvaren.
– På somrarna reser många bort och en lovskola kan även krocka med sommarjobb, säger Susanne Malmer, undervisningsråd på Skolverket och en av rapportens författare.
Skolverkets studie bygger på enkäter till 609 skolor och på intervjuer med lärare och rektorer på nio skolenheter. Knappt hälften av de som fått enkäten svarade.
Skolverket redovisar undersökningens resultat för utbildningsdepartementet idag.
– Jag hoppas att de sansar sig lite och lyssnar på kritiken. Utöka inte lovskolan utan satsa istället på den ordinarie verksamheten så att behovet av lovskola försvinner, säger Åsa Fahlén.
För att skapa bättre förutsättningar för elever att nå behörighet till gymnasieskolans nationella program tillsätter regeringen en utredning som ska se över hur elever i behov av mer undervisningstid kan få det. Utredningen ska lämna sina förslag den 6 december 2024.
LÄS MER:
Utökad lovskola döms ut av varannan lärare