Fler lärarröster om kunskapskrav som stressar

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

450 lärare delade med sig av sina tankar om kunskapskrav och stress i Lärarnas tidnings enkät. Här är några av rösterna.

”Låt praktikerna få en nivå de klarar av”

Ett stort problem är att eleverna tidigt känner av en betygsstress och resultatstress. Redan i årskurs 4–5 är eleverna oroliga för vilka betyg de ska få. Betyg sporrar en del, men oftast bara dem som redan har det ganska lätt för sig. Generellt är det negativ stress som gör att många elever mår dåligt. Främst flickor i 12–15-års åldern upplever sig mycket pressade – inför gymnasiet men också av varandra och sina föräldrar. Från föräldrahåll finns samtidigt en tydlig press på läraren om barnet inte lyckas – låga betyg ifrågasätts, lärarens underlag och metoder ifrågasätts, man litar inte på läraren/skolan.

Nyanlända elever förväntas nå målen när de kastas rakt in i ett klassrum oftast utan mer hjälp än studiehandledning ca 120 min/vecka i en fallande skala 4 år framåt från mottagandet i Sverige. Särskilda undervisningsgrupper läggs ner och antalet elever med NPF-diagnoser i vanliga inkluderande klasser ökar lavinartat. Detta samtidigt som resurserna stryps åt och lärares arbetsuppgifter ökar – främst den administrativa delen. Det är kris i skolan och det kommer märkas i valrörelsen.

– Lärare i årskurs 4–6