Hon får tid att extraträna eleverna: ”Krävs insatser”
Mia Kempe är lärare på S:t Pers skola i Sigtuna.
Kunskapsglappet
Mellanstadieeleverna på S:t Pers skola i Sigtuna förbättrade läsningen med hjälp av intensivträning.
Läraren Mia Kempe vill sätta in åtgärder redan i första klass.
Stora klasser i lågstadiet. Det är läraren Mia Kempes förklaring till kunskapsbristerna i läsning och matte när eleverna börjar mellanstadiet.
– Det är en hjärtefråga för mig. Vi har 28 elever på en lärare i årskurs ett. Då går det inte att sitta med en elev i taget, säger hon.
Lärarna på skolan diskuterade kunskapsluckorna.
– Vi såg att vi behövde förbättra måluppfyllelsen och lärarna upplevde att eleverna inte hängde med på lektionerna, inte kunde läsa instruktioner och att det var stökigt, säger hon.
Fem veckor med läsning
Mia Kempe ville ha ett färdigt koncept, och valet föll för Sara Bruuns metod med intensivläsning.
– Vi såg att läsningen var en gemensam nämnare, om eleverna inte kan läsa instruktioner, inte förstår, så är det inte konstigt att det blir stökigt, säger Mia Kempe.
Under fem veckor arbetade de med läsningen. Mia Kempe har ett uppdrag som innebär flexibel tid för liknande insatser.
– Jag hade inte kunnat göra det om jag hade stått och undervisat själv, det krävs extrainsatser, säger hon.
”Bra med färdigt koncept”
Både elever och lärare såg hur resultatet ökade. Nu funderar skolan på en metod för att intensivträna matte.
Mia Kempe letar en modell.
– För mig var det bra att ha ett färdigt koncept. Men det som gjorde det lyckat var att skolan riktar resurser och att man får lägga extra fokus, säger Mia Kempe.