
Erik Berg, ordförande för Luf, Josefin Malmqvist (M), Niels Paarup-Petersen (C) och Linus Sköld (S). Foto: Helena Zachariasson
Björn Tyrefors, som forskat och debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i tio år, deltog i Sveriges Lärares debatt i Almedalen om kundskolan. Foto: Helena Zachariasson
Likvärdighet
Samförståndet var stort på Sveriges Lärares debatt i Almedalen på onsdagen – dagens fria skolval och ”kundskola” ger inte eleverna likvärdiga förutsättningar att lyckas.
Men forskaren Björn Tyrefors är skeptisk:
– Det finns en övertro hos politiker om att vi alltid kan skruva lite på reglerna.
Att skolan engagerar mer än de flesta stora samhällsfrågor märktes på Almedalsveckans första dag, när Sveriges Lärare arrangerade debatten ”Ska elever och föräldrar vara kunder?”.
Det var så fullt i lokalen att även hotellhallen utanför fylldes av åhörare som försökte snappa upp vem som sa vad inifrån podiet, där Sveriges Lärares ordförande Johanna Jaara Åstrand och moderatorn Emma Leijnse, till vardags skolreporter på Sydsvenska Dagbladet, ledde diskussionen i två omgångar.
Startpunkt för debatten var Sveriges Lärares nya rapport ”Skolan: kunskap eller kundservice?”, som på statistisk grund tecknar bilden av det svenska skolsystemet som ett av världens mest marknadsorienterade, med huvudmän och rektorer som regelmässigt ser elever och vårdnadshavare som kunder, och en lärarkår som känner allt större press att gör dessa kunder nöjda.
LÄS MER Stor undersökning – så drabbas lärarna av kundskolan
I den första debatthalvan deltog även ekonomiforskaren Björn Tyrefors, expert på systematiska betygsskillnader, samt Uppsala-kommunalrådet Therez Almerfors (M) och Sveriges Lärares andra ordförande Åsa Fahlén.
Om vi ska behålla målrelaterade betyg måste antagning frikopplas från betygsättning.
Björn Tyrefors, som forskat och debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i över ett decennium, överraskade publiken med ett långt resonemang om skolpliktens historiska koppling till samhälle, demokrati och välstånd.
Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén upprepade rapportens nedslående resultat och Sveriges Lärares krav på stat och huvudmän att fasa ut vinst- och marknadsskola, ta ansvar för att minska kundorienteringen i skolorna, skriva om skollag och läroplaner för att konkretisera att samarbete med vårdnadshavare ska baseras på professionen, samt se till att alla elever som behöver stöd också får det.
Uppsalas moderata kommunalråd Therez Almerfors deltog också i den första delen av debatten och uppskattades för sin avpolitisering av ämnet – hon tryckte på hur viktigt det är att avstå polariserande parti-positionering när man jobbar med skolfrågor kommunalt.
Erik Berg, ordförande för Luf, Josefin Malmqvist (M), Niels Paarup-Petersen (C) och Linus Sköld (S). Foto: Helena Zachariasson
Partipolitiken fick i stället sitt i den andra halvan av debatten, då Luf-ordförande Erik Berg samt utbildningsansvariga Josefin Malmqvist (M), Linus Sköld (S) och Niels Paarup-Petersen (C) deltog.
Först mumlades det högt av missnöje i publiken när Josefin Malmqvist efter att ha upprepat sin paroll ”skolvalet är här för att stanna” halkade in i valrörelseretorik om den förra regeringens skolpolitik; sedan kom debattens enda spontana applåd när Erik Berg sa att det bara finns ett sätt att få skolvalet att fungera likvärdigt – genom ett förstatligande av skolan.
Många intressenter har tjänat mycket pengar på friskolesystemet och det är bara fingrar kvar i syltburken.
Debatten drog över tiden så att endast en publikfråga hanns med – en lärare ställde sig upp och undrade vilka grunder ”kunden” i marknadsskolan egentligen har för att kunna utvärdera olika skolor och göra ett underbyggt val. Svaret från samtliga politiker var att dessa är otillräckliga. Med andra ord, skolvalet fungerar inte som det är tänkt.
Men Josefin Malmqvist ställde stora förhoppningar till regeringens nya betygsutredning som inte bara ska kunna sätta stoppa för ”glädjebetygen” utan också komma fram till ett nytt betygssystem grundat i just likvärdighet.
Efter den timslånga debatten pratade Vi Lärare med forskaren Björn Tyrefors.
Du inledde med att anlägga ett historiskt perspektiv, du känner uppenbarligen ett behov av att backa bandet rätt rejält? Har vi gått bort oss så fullständigt i skolfrågan i dag?
– Vi bör nog ställa oss frågan varför vi har en lång skattefinansierad obligatorisk skolgång i de flesta rika länder, och vilket problem detta löser. Gör man det förstår man att målkonflikter mellan vårdnadshavare och samhälle alltid funnits. Dessa målkonflikter finns fortfarande, fast i ny form.
– I andra vågskålen finns då naturligtvis att vårdnadshavare teoretiskt vet mer om hur ens barn tar till sig undervisningen. Men om målproblematiken är större än den informationsvinsten så får vi ett dåligt utfall – vilket är vad Sveriges Lärares rapport verkar peka på.
Man skulle också kunna ha ett historiskt perspektiv på din egen forskning och ditt debattengagemang … det är över tio år sedan nu som du och Jonas Vlachos skrev en vida spridd DN Debatt-artikel om att låta externa provrättare komma till rätta med betygsinflationen – hur känns det faktum att den texten fortfarande är så aktuell? Står vi stilla och stampar eller närmar vi oss ett genombrott?
– Det är droppen som urholkar stenen. Många intressenter har tjänat mycket pengar på friskolesystemet och det är bara fingrar kvar i syltburken. Dessa intressenter kommer lägga stora resurser på att sprida rökridåer.
– Vi ser ju ständigt konstiga uttalanden som inte hänger ihop och som inte skulle passera med godkänt betyg på grundkurserna på universitet, för att de är inkonsekventa och inte använder sig av Ockhams rakkniv.
Vad tyckte du om debatten i dag?
– Jag är skeptisk. Det finns en övertro hos politiker om att vi alltid kan skruva lite på reglerna. Men agenter re-optimerar, alltid, och det finns en risk för oönskade konsekvenser som är svåra att förutse.
Politikerna i dag fick frågan om hur vi ska uppnå likvärdighet med skolval och skolpeng. Vilka är dina lösningar?
– Om vi ska behålla målrelaterade betyg måste antagning frikopplas från betygsättning. Skolverkets modereringsmodell gör det på det bästa sättet. Givet att vi vill behålla målrelaterade betyg.
LÄS ÄVEN: Nu tillsätts utredning av glädjebetyg
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”