Lektionsbanken satsar på ord – som stöd för lärare
Fredrik Sandström står bakom den nya ordsatsningen på Lektionsbanken.
Lektionsbanken
Många elever har ett så skralt ordförråd att de har svårt att läsa en åldersadekvat bok, menar svenskläraren Fredrik Sandström.
På Lektionsbanken har han skapat en ny ordsamling för lärare som vill uppmärksamma ord i undervisningen.
– Framför allt vill jag väcka elevernas nyfikenhet, säger han.
Prata om att ”ana ugglor i mossen” eller att ”skilja agnarna från vetet” och du kommer att få se elever förvandlas till frågetecken. Det menar Fredrik Sandström, svensklärare på högstadiet och redaktör för Lektionsbanken, som innehåller tips till lärare om uppgifter och lektionsupplägg.
Han tror också att ord som sisyfosarbete, trädkramare och bojkotta flyger över huvudet på många i klassrummet, trots att orden med stor sannolikhet dyker upp i undervisningen.
Negativ spiral
Att elevernas ordförråd har blivit fattigare i takt med att de läser allt mindre råder det ingen tvekan om, enligt Fredrik Sandström.
– Deras ordförråd är skralt. När de läser en bok som är anpassad till deras ålder stöter de på ett stort antal ord som de inte känner till. Luckorna blir så många att de får svårt att förstå boken, vilket gör läsningen jobbig och tidskrävande, säger han.
För att bryta den negativa lässpiralen och bygga ett robust ordförråd måste eleverna läsa och skriva – mycket, betonar Fredrik Sandström. Men han hoppas också att Lektionsbankens nya satsning på ord kan bli ett stöd för lärare som vill uppmärksamma ord och få fart på elevernas nyfikenhet.
– Ordsamlingen kan vara en resurs för lärare som vill hålla minilektioner om ord. Jag hoppas att den kan bidra med roliga inslag i undervisningen, som skapar ett intresse för ord, säger Fredrik Sandström.
Ordens betydelse är förstås det centrala. Därför var det värdefullt att få Svenska Akademiens godkännande att använda deras ordlista i samband med att orden förklaras. Dessutom finns en beskrivning av hur ordet används i dag och dess ursprung. Ofta är det den delen – ordets historia – som kan göra ordkunskapen riktigt spännande, menar Fredrik Sandström.
Kittlar undervisningsnerven
Hur ett idiom som ”falla i god jord” uppstod och vem som var den första sjusovaren är två frågor som kan besvaras med hjälp av ordsamlingen. Här kan man också lära sig mer om sportens alla klyschor eller se hur Narcissus uttryckts i olika konstverk.
Fredrik Sandström hoppas att satsningen kan fylla det tomrum som han själv identifierade vid en kartläggning av sajter om språk och ord.
– Visserligen är svenska.se, där flera ordböcker finns samlade, enormt matnyttig, saklig och informativ. Men den är kanske inte så aptitlig och kittlar inte undervisningsnerven alla gånger, säger Fredrik Sandström.
Lektionsbankens ordsamling kan användas för att ge en snabb introduktion till ett ord. Här finns också förslag på olika upplägg för den som vill arbetare vidare med ordet, till exempel med skrivövningar.
I dag finns 25 ord listade, men tanken är att samlingen ska växa med ett par ord i veckan. Fredrik Sandströms ambition är att den både ska rymma allmänna och ämnesspecifika ord, som eleverna kan ha glädje av.
Har du själv fått några favoritord, som du vill slå ett slag för?
– Ett ord som ”eko” kan vara spännande i all sin enkelhet. Bakom det finns en rik historia, inte bara uttryckt i litteraturen utan även i konsten.
Här hittar du alla lektionsupplägg med ord på Lektionsbanken.