Hjärnforskaren: Då får läxorna störst effekt

Katarina Gospic menar att hjärnan behöver lugn och ro vid inlärning. Foto: Gabriel Liljevall och Getty
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Lär dig hur hjärnan fungerar. Då får läxorna störst effekt. Det säger hjärnforskaren Katarina Gospic, som menar att repetition är grundbulten för inlärning.

​Inte pennan, inte laptopen, inte ordboken, inte mobiltelefonen eller övningshäftet.

Det viktigaste arbetsinstrumentet är hjärnan.

Också för alla som ska göra läxor. 

Men för att skapa den perfekta läxan är det bra att veta hur hjärnan fungerar.

– Genom att förstå hur hjärnan fungerar får man bättre förståelse för hur man lär sig bättre och vilka förutsättningar hjärnan behöver för optimerad inlärning, säger Katarina Gospic, läkare, hjärnforskare och författare till flera populärvetenskapliga böcker om hjärnan.

Även om hjärnan är kroppens mest komplicerade organ har den sina begränsningar.

Den glömmer 80 procent av det man lärt sig efter en vecka, enligt den så kallade Ebbinghaus glömskekurva.

– Därför behövs repetition. Det är grundbulten för inlärning. Att ha ett geografiprov på vad Europas huvudstäder heter gör att eleven behöver repetera vad de heter tills de sitter. Ju mer frekvent man gör det desto bättre och längre fastnar det. När man väl lärt sig vad de heter kan man glesa ut repetitionstillfällena, säger Katarina Gospic.

Att plugga huvudstäder handlar om att jobba med långtidsminnet. Till skillnad från korttidsminnet.

– Korttidsminnet använder du för stunden för att hålla informationen online, säger Katarina Gospic.

Hon menar att det är det viktigt att lära sig hjärnans delar. Alla med helt olika syften. De är:

• Amygdala, den som styr den primitiva känslan, och som får oss att fly eller fäkta vid okända situationer. 

• Striatum, belöningscentrum, som helst vill ha snabba kickar.

• Frontalloben. Hjärnans främre del, den smartaste. Det är den som får oss att tänka efter, föra logiska resonemang och dra slutsatser. 

För optimal inlärning när man läser, skriver eller räknar behöver hjärnan lugn och ro, menar Katarina Gospic. 

Att bli avbruten av en mobiltelefon eller störd av andra elever försämrar koncentrationen. 

Forskning visar att det krävs viss hjärnkapacitet för att stänga ute olika typer av störningar.

– Det är inte raketforskning att förstå att du presterar sämre då, säger Katarina Gospic.

Hur ska en bra läxa se ut?

– Det finns inte en läxa som passar alla. Läxan behöver anpassas efter elevens förutsättningar. Ett förenklat svar är att uppgiften behöver vara lagom svår och att repetitioner främjar inlärning. Det vi tränar på blir vi bra på samtidigt som ingen blir en världspianist genom att endast spela ”Blinka lilla stjärna”.