250 boktips – listan ska motverka läskrisen
Jenny Edvardsson är lärarutbildare och medlem i Expertrådet för läsning.
Läsning
250 litteraturtips till lärare från förskola till gymnasium – Skolverkets läslistor är färdiga.
– Man önskar att lärare läste den litteratur som vänder sig till deras målgrupp, men så ser det inte riktigt ut, säger Jenny Edvardsson, Expertrådet för läsning.
Skolverket och Kulturrådet har tagit fram 250 titlar, med hjälp av Läsrådet, en fristående expertgrupp och med stöd från myndigheter och förläggare.
– Det här är ett bra stöd för lärare och blivande lärare som är osäkra på vilken litteratur de ska välja, innan de själva blir säkra på vad som fungerar för den klass de har, säger Jenny Edvardsson, lärarutbildare och medlem i Expertrådet för läsning – Sveriges Lärares och Lärarstiftelsens lässatsning.
Är inte detta något som utbildade lärare borde ha med sig från början?
– Det tycker jag som jobbar på lärarutbildningen, men många lärare i dag är inte läsare av barn- och ungdomslitteratur och många saknar det stöd som skolbibliotekarien kan ge. Då kan det vara svårt att välja, säger hon.
Arbetet är byggt på läroplanerna för förskola och skola och under 2024 har förskollärare, lärare och skolbibliotekarier också kunnat bidra med lästips till arbetsgruppen – totalt 2 000 titlar.
”Bristande likvärdighet”
– Vi ser att det läsfrämjande arbetet och litteraturundervisningen ser väldigt olika ut i våra förskolor och skolor. Vi saknar en likvärdighet när det gäller ett brett utbud av litteraturuppsättningar av böcker och hur samarbetet med biblioteken ser ut, säger Joakim Malmström, generaldirektör för Skolverket, under presskonferensen.
Det finns några genrer som Jenny Edvardsson saknar.
– Det är väldigt lite lättläst. Jag hittade bara en när jag lite hastigt gick igenom de 250 titlarna. Det finns ett fåtal grafiska romaner. Däremot blev jag glad när jag märkte att de fått med en hel del utomeuropeisk litteratur på listorna. Det tyckte jag saknades när de första förslagen släpptes i början av sommaren, säger hon
Ska motverka läskrisen
Läslistorna är ett uppdrag från regeringen till Skolverket och Kulturrådet – ett av de initiativ som ska motverka läskrisen och de fallande resultaten i både läsförståelse och läslust i Pisa.
Listorna är indelade efter stadium: förskola, lågstadium, mellanstadium, högstadium och gymnasium. Varje titel kommer med en kort och lockande beskrivning.
Urvalet omfattar böcker från 1800-talet och framåt; Bilderböcker, noveller, romaner och grafiska romaner som kommer att kompletteras med dramatik.
”Lärarna som bestämmer”
Skolminister Lotta Edholm (L) påpekar att det avgörande beslutet om litteraturen i skolan är lärarnas.
– Det är viktigt att komma ihåg att det här är idéer om böcker man kan använda sig av. Det är inte facit – det får förskollärare och lärare stå för, säger Lotta Edholm under presskonferensen.
Under 2025 ordnar Skolverket litteraturseminarium som en fortbildning för lärare.
Listan kommer att revideras årligen.
Läslistorna – här är alla titlar
LÄS ÄVEN:
Krisen: 62 000 elever underkända i läsförståelse
Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen
Här har lyssneläsning blivit en icke-fråga
Lärarens lästrick: Lockar med epa-traktorer