5 skolprofiler: Så får vi eleverna att läsa

Anne-Marie Körling, Jonna Bruce, Nioosha Shams, Maria Wiman, HP Tran och Fredrik Sandström ger sina bästa tips för att väcka elevernas läslust.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Vuxna måste sluta bekräfta bilden av ungdomar som helt och hållet ointresserade av läsning. Det menar Anne-Marie Körling, en av de läsexperter som ger sina bästa tips för ökad läslust.

LÄS ÄVEN: Läsraset – så brister skolan

Även om den Pisa-mätta läsförståelsen verkar vara på bättringsvägen uppvisar svenska 15-åringar det största raset inom OECD när det gäller läslust.

LÄS ÄVEN: Ras för läslusten i Pisa: "Läsa är ingen prestation"

Men tidigare Läsambassadören och läraren Anne-Marie Körling anser att vuxna riskerar att understödja barns ointresse för böcker.

– Motståndet beror på något, vi har en föreställning om att barn inte tycker att det är roligt att läsa och de svarar på vår föreställning. Vi kan inte vara med i den kulturen, vi måste göra motstånd, säger Anne-Marie Körling.

Var nyfiken på elevens bokval

Platsen är Bokmässan 2022 och Läraren.se samlar in svenska läsexperters bästa tips för att locka barn och unga in i litteraturen. Tidigare under mässan har Skolinspektionen presenterat sin rapport om hur skolans läsfrämjande arbete brister.

– Man måste läsa länge i skolan, därför att allt bygger på att vi kan läsa. Vi måste visa nyfikenhet inför deras val av böcker och det måste finnas bibliotek på skolan. Om vi vill verka för alla ämnen så ska barn läsa i skolan. Texter, korta notiser, noveller, eleverna behöver både läsa och lyssna, säger Anne-Marie Körling.

5 röster: Så får vi unga att läsa

Jonna Bruce, skolbibliotekarie, Göteborg:

– Jag tror att det handlar mycket om att möta dem där de är. Jag försöker att prata mycket om läsning som träning i anslutning till deras intressen. Det blir mycket fotboll eftersom jag jobbar i ett utsatt område. De kan relatera till att de blir proffs och att man kan bli proffs på att läsa. Jag behöver inte kämpa med läsengagemanget. Det är ingen som har tvingat dem att läsa och nu finns det plötsligt en hel värld att upptäcka.

LÄS ÄVEN: Jonna, 38, driver skolbibliotek i världsklass

Nioosha Shams, Sveriges Läsambassadör 2022-2024

– Ge dem en bok och säg varför de ska läsa just den boken. Välj en bok som du brinner för och älskar ­– de kommer att se igenom det om du inte gör det, ungdomar är smarta. Inte ”Mina drömmars stad”, den brukar inte vara inkörsporten till läsning. Hitta något där ungdomar kan känna sig speglade.

LÄS ÄVEN: Nioosha, 26, är Sveriges nya Läsambassadör

Fredrik Sandström, lärare, Arboga:

– Jag tror att det är viktigt att vara generös med tid, att jag tillåter mig själv att läsa och läsa om på arbetstid, gräva ner mig i detaljer i språk och innehåll på arbetstid och för över det på eleverna på lektionstid. Att låta läsningen ta tid. Det spelar ingen roll vilken litteratur det är, men det är litteraturen vi undervisar om och med.

Maria Wiman, lärare, Huddinge:

– Hitta relevant litteratur som lockar dem – inget gammalt dammigt exemplar. Det är okej att läsa serietidningar, det viktiga är att man läser.

LÄS ÄVEN:

Sandström: Läslusten slaktas av allt fokus på mätbara mål

HP Tran, lärare, Göteborg:

– Genom en blandning av tvång och lust. Med läslogg tvingar man eleven att läsa hemma, utan att föräldrarna behöver tjata på sina barn.

LÄS ÄVEN:

Så får lärarna betala kommunens nedskärningar

Ingen coronaeffekt på barns läsförmåga

Elever förknippar läsning med skolan