5 tips: Så använder du skönlitteratur i undervisningen

58 procent av dagens unga läser bara om de måste. Foto: Getty Images
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Att läsa är bra, det vet vi redan. Och att låta ­eleverna läsa på lektionerna är ett smart sätt att få kontinuitet i undervisningen. Här är fem goda råd från Karin Herlitz som skrivit boken ­"Skönlitteratur i undervisningen".

1. Fokusera på helheten 

– Beroende på vad man vill testa eleverna i kan man styra dem väldigt väl genom att använda sig av en skönlitterär roman, som går att sätta in i nästan alla sammanhang. Genom detta blir elevernas arbeten längre projekt, inte så upphackade, och man får tid att diskutera och analysera, säger Karin Herlitz. 

– 58 procent av de unga uttrycker att de bara läser om de måste. Vi i skolan behöver alltså helt enkelt se till att de måste. När jag tänker tillbaka på min egen skoltid har läsningen alltid legat utanför, något man ska göra på egen hand som en läxa. Det funkade dåligt då  och ännu sämre nu. 

2. Var inte rädd för att göra det svårt

– Som lärare måste du tänka utifrån vem du vill nå: vem är jag ute efter? Som lärare behöver du en plan och fundera över din grupp. Man behöver inte vara rädd för att det ska bli för svårt. Ge i stället enskilda individer instruktioner utifrån just deras förutsättningar. Och prata hela tiden om det ni läser. Lämpligt är att kanske läsa en halvtimme och sedan fundera över det och diskutera.

3. Ge tid åt läsningen i klassrummet

– Läsning lugnar ner tempot. Som lärare är man ganska stressad annars och behöver testa eleverna mot olika kunskapskrav. Har man i stället ett större projekt kan man testa större saker, många på en gång. Det blir mindre snuttifierat för både elever och lärare. Ibland tror jag att  lärare är rädda att låta elever läsa i klassrummet för att det känns som att man ”fuskar”. Men läsning är faktiskt ett otroligt effektivt sätt att använda tiden. Och i examinationen kan du vara säker på att de har läst, eftersom du har sett dem läsa.  

4. Introducera tydligt

– Jag lägger alltid mycket tid på att introducera romanen för eleverna innan de börjar läsa. Låter det verkligen ta en stund så att de är inne på spåret och nyfikna. Då är startsträckan kortare även för de elever som har ett motstånd in i läsningen. Tänk också på att de elever som läser mycket har en annan uthållighet när det gäller större textmassor i de andra ”texttunga” ämnena vilket än mer motiverar tiden som går åt till detta. Läskondition, det gynnas alla av i alla ämnen. 

5. Ställ löpande frågor 

– Släng ut ett papper till eleverna med enkla frågor som du sedan samlar in och skriver upp på tavlan medan de läser: 'något jag gillar', 'något jag ogillar', 'något jag undrar' och 'vad jag tror ska hända'.

 Alla tycker det är spännande att se vad de andra tycker utan att det pekar ut någon. Det är också ett bra och tydligt sätt att visa att alla tycker olika – den förståelsen är viktig att få. Det finns inte någon ”bra” eller ”dålig” bok. Sen läser jag upp allt i slutet av lektionen. Då pratar alltid eleverna om boken när de går ut! 

LÄS ÄVEN

1 200 lektionstips från lärare – så funkar Lektionsbanken

NYA LÖNELISTOR: Lärarlöner 2021 – se om du har rätt lön

Här är de största FB-grupperna för lärare