Skolverkets förslag till läslista – ”Tung litteratur”
Lärarutbildaren Jenny Edvardsson, medlem i Expertrådet för läsning, tycker att Skolverkets läslista innehåller en del väl tunga förslag.
Läsinlärning
Skolverkets första förslag till läslistor för skolan är publicerat.
– Det är rätt mycket tung litteratur, säger läraren Jenny Edvardsson, som undervisar vid högskolan i Kristianstad och är medlem i Expertrådet för läsning.
Vi Lärare har skrivit om läsraset – fallande resultat i Pisa-undersökningen, elevers minskade lust att läsa på fritiden, och att det råder stora skillnader i tillgång till litteratur på skolorna.
- LÄS ÄVEN: Läsraset – så brister skolan
En av regeringsåtgärderna är de läslistor som ska fungera som stöd för förskollärare och lärare när de väljer litteratur. Läslistorna, som tas fram av Skolverket och Statens kulturråd i samarbete med en expertgrupp, ska också fungera vägledande för skolbibliotekarier.
”Gott initiativ”
– Det är ett gott initiativ. Jag har jobbat i skolans värld sedan nittiotalet, och vet att många nya lärare har svårt att välja litteratur. Listorna kan vara en första hjälp innan man hittar de böcker som passar ens undervisning och ens elever, säger Jenny Edvardsson, som arbetar vid lärarutbildningen på högskolan i Kristianstad och är medlem av Expertrådet för läsning som Sveriges Lärare och Lärarstiftelsen nyligen presenterat.
Hon har ögnat igenom Skolverkets förslag för högstadiet och gymnasiet – och har en invändning.
– Jag är själv ämneslärare i botten, och jag upplever att det är rätt mycket tung litteratur. Och ska vi skapa läslust är den inte alltid bäst att börja med, säger hon.
Under 2025 kommer Skolverket att arrangera ämnesdidaktisk kompetensutveckling kopplad till läslistorna, så kallade läsinternat för svensklärare på mellan- och högstadiet.
Titlarna baseras på förskollärares och lärares egna förslag.
Hela listan – titel för titel
Myndigheten skriver att det finns ”en risk att läslistorna upplevs som att myndigheterna inte har tilltro till förskollärares och lärares förmåga”.
– Man kan se det som att erfarna förskollärare och lärare föreslår litteratur för dem som ännu inte hittat vilken litteratur de vill arbeta med, säger Jenny Edvardsson.
De färdiga listorna presenteras under 2025, med fler titlar. Men redan nu finns ett utkast att läsa i Skolverkets delredovisning av uppdraget.
Skolverkets förslag: Läslistan stadium för stadium
Förskola
Emma Adbåge: Gropen
Lisa Moroni: Kurran och Pigan räddar en liten
Sven Nordqvist: Pannkakstårtan
Anna-Klara Tidholm: Knacka på!
Pija Lindenbaum: Pudlar och pommes
Åke Löfgren och Egon Möller-Nielsen: Historien om någon
Förskoleklass och lågstadiet
Åsa Lind: Böckerna om Sandvargen
Katarina Taikon: Katitzi
Barbro Lindgren: Böckerna om Sparvel
Oskar Kroon: Vitsippor och pissråttor
Astrid Lindgren: Mio, min Mio
Jaqueline Woodson och Rafael López: Den dag du börjar
Mellanstadiet
Jenny Jägerfeldt: Comedy Queen
Annika Thor: En ö i havet
Monika Zak: Alex Dogboy
Astrid Lindgren: Bröderna Lejonhjärta
Ulf Stark: Min vän Percys magiska gymnastikskor
Jakob Wegelius: Legenden om Sally Jones
Högstadiet
William Golding: Flugornas herre
David Levithan: Jag, En
Arkan Asaad: Stjärnlösa nätter
Nora Khalil: Yani
Jessica Scheiffauer: När hundarna kommer
Heather Morris: Tatueraren i Auschwitz
Gymnasiet
Selma Lagerlöf: Kejsaren av Portugallien
Karin Boye: Kallocain
Ann-Helén Laestadius: Stöld
Hjalmar Söderberg: Doktor Glas
Franz Kafka: Förvandlingen
Edouard Louis: Göra sig kvitt Eddy Bellegueule
Källa: Skolverket