Han kallar till möte om läskrisen: ”Jätteallvarligt”

Vi Lärare har rapporterat om bristande läs- och skrivkunskaper på universiteten. ”Vi har en stor läskris”, säger utbildningsminister Johan Pehrson.

Lärare vittnar på Vilärare.se om studenters försämrade läs- och skrivförmåga.
Nu kallar utbildningsminister Johan Pehrson (L) till sig företrädare för högskolesektorn för krismöte.

Vi Lärare har skrivit om bristande läs- och skrivförmåga bland studenter på bland annat läkar- och psykologprogrammen.

Enligt Åsa Eriksson, programdirektör på Karolinska institutet har 10–12 studenter i varje årskull problem med att skriva.

Åsa Eriksson.

– Kunskapsspridningen har ökat. Det handlar om rena rama kunskaper om stavning och grammatik, och användning av ord på fel sätt. Man kan till exempel inte skilja på ”blyghet”, ”blygsel” och ”blygsamhet” och använder dem som synonymer, säger Åsa Eriksson.

Bristande erfarenhet

Jonathan Weidow, programansvarig för civilingenjörsutbildningen i teknisk fysik vid Chalmers högskola i Göteborg, har märkt en skrivförsämring under de 20 år han undervisat i fysik.

– Framför allt märks en ökad förekomst av talspråk i texterna, samtidigt som textens struktur ofta är alltför förenklad. Min uppfattning är att detta kan bero på att studenterna i allt mindre utsträckning har erfarenhet av att skriva formella texter innan de börjar sina studier hos oss, säger han.

Möte med ”relevanta aktörer”

Jonathan Weidow.

Nu ska utbildningsminister Johan Pehrson (L) kalla till sig ”relevanta aktörer” inom högskolan för att få en bättre bild av problemet.

– Jag ska kalla till mig alla de olika företrädare som finns inom högskole- och universitetsvärlden för att höra vad de tycker att vi kan göra mer. Vad gäller att ta igen missade år av fokus på läsning kommer det att ta tid. De studenter som inte orkar eller kan läsa tillräckligt bra, då måste de ju träna på det, säger Johan Pehrson till SVT Nyheter.

”Har en stor läskris”

Johan Pehrson har upprepade gånger lyft den svaga läsförmågan bland en stor andel grundskoleelever. I den senaste Pisamätningen nådde 24 procent av de svenska 15-åringarna inte upp till en basnivå av läsförståelse.

– Det är ett jätteallvarligt läge i Sverige. Vi har en stor läskris, säger Pehrson.

– Vad gäller att ta igen missade år av fokus på läsning kommer det att ta tid. De studenter som inte orkar eller kan läsa tillräckligt bra, då måste de ju träna på det, säger Johan Pehrson till SVT Nyheter.

Läget på högskolenivå har även belysts av Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan, där universitetslärare i Lund och Malmö vittnat om att en del av studenterna på krävande utbildningar inte orkar ta sig igenom kurslitteraturen.

LÄS MER:

Lärarnas svar: Så illa skriver studenter på universitetet

Skolministern dömer ut lyssneläsning: ”Vi lurar barnen”

Forskare dömer ut differentierad undervisning

Sandström: Dags att använda skriftspråket i skolan igen