
Silvia Ernhagen. Foto: Andrzej Olas
Skolbiblioteken blir översköljda av AI-genererade böcker, men Magdalena Ivarsson är trygg med att kunskap hos inköparna finns för att kunna bedöma kvaliteten.
Läromedel
Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden av försäljare av AI-genererade böcker.
– Vi behöver stå pall mot AI-vågen, säger Magdalena Ivarsson, biblioteksutvecklare i Lund.
Innehållet i Magdalena Ivarssons mejlkorg förändrades från några enstaka förslag i månaden under våren till 70 olika förslag på AI-generareade barnböcker i december.
– Det var som natt och dag, säger skolbibliotekarien och biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson.
Hon ansvarar för inköp av böcker till 30 skolbibliotek men några köp blev det inte.
– 99 procent av böckerna som föreslås är fabler. Elefanter, grodor, hundar som har en dröm, rädsla eller fobi. Alla slutar lyckligt. Elefanten lär sig dansa balett. Grodan lär sig simma.
Bibliotekarier är utbildade, nålsögat är litet.
– Vi behöver stå pall mot AI-vågen och jag känner mig trygg med att vi bibliotekarier klarar av att bedöma vilka böcker som ska köpas in.
LÄS OCKSÅ: Lista – stora skillnader trots satsning på böcker
Fenomenet med AI-författare är nytt. Det finns inga regler eller officiella riktlinjer för vilka böcker som ska köpas in. Och efterfrågas inte.
– Jag är inte emot AI-böcker. Utvecklingen går snabbt men böckerna behöver tillföra något nytt. Att låsa sig vid en ståndpunkt redan nu vore dumt. Det kan ju bli bra framöver.
Men det riskerar också att gå åt andra hållet, menar Magdalena Ivarsson.
– AI-böcker är incestuösa kloner eftersom de genererar böcker utifrån dem de själva skrivit. Det urholkar innehållet och vill man vara riktigt dystopisk kan man se en framtid då alla böcker är precis likadana.
Bakom de föreslagna böckerna blandas en cynisk industri med riktiga människor med författardrömmar.
– Jag känner samtidigt med ”författarna”. De har en dröm men kan inte skriva eller illustrera. De har kommit i kontakt med förlag som fått dem att tro att de har bra chanser bara de låter trycka upp 1000 böcker för x antal kronor. Och nu sitter de där med lådor fulla av sina böcker som de måste bli av med.
Att få mejlkorgen fylld med lycksökare tar på krafterna. Alla förslag behöver ges en chans. Alla som mejlat behöver ett få ett svar, kände Magdalena, men tänkte om.
– Jag har slutat svara på förslagen. Till och med insäljningsmejlen känns skrivna av Chat GPT.
Något egentligt hinder att köpa in böckerna finns inte, inte såvida de går att motivera.
Vi får absolut köpa in böcker från privatpersoner men det medför en del extraarbete och då behöver böcker motsvara det i kvalitet. Om elever efterfrågar någon speciell AI-bok så kan vi köpa in den men jag har inte köpt någon. De håller inte tillräckligt hög kvalitet och de är dyra, 200– 250 kronor styck.
Svensk biblioteksförening har en liknande inställning.
– Bibliotekarierna har den utbildning och kunskap som krävs för att bedöma vilka böcker som ska köpas in. De har ett mediestrategiskt tänk bland annat byggt på läroplanen, lärarnas och elevernas efterfrågan som de följer för att säkerställa kvalitet och allsidighet, säger Silvia Ernhagen, generalsekreterare för Svensk biblioteksförening.
Silvia Ernhagen. Foto: Andrzej Olas
Men det finns ett gränsdragningsdilemma.
– Frågan är vad som ska räknas som AI-genererat? Har författaren fått hjälp av AI men skrivit mycket själv eller handlar det bara om en prompt? En AI kanske kan ses som en digital redaktör ibland. Så frågan är lite mer komplicerad. Det finns ett ansvar gentemot författarna och illustratörerna, att de också ska ha en dräglig tillvaro.
LÄS MER:
Lärarnas desperata drag: ”Gör ont i hjärtat att läsa”
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.