Så gick det sen för lärarstudenterna
Lärarutbildning De tog alla examen våren 2020. Förväntansfulla och fulla av ny kunskap. Men hur gick det? Läraren har träffat nio lärare som jobbat sitt första år.
Våren 2020 gick de förväntansfulla lärarstudenterna ut grundlärarprogrammet på Linnéuniversitetet i Kalmar.
Första läsåret på arbetsmarknaden 2020–2021 blev ett år i pandemins tecken med en ofta begränsad kontakt med de nya kollegorna och med barnens föräldrar.
De lärare vi har pratat med gick alla grundlärarprogrammet med verksamhetsintegrerad profil och under hela utbildningen var de ute i skolorna två dagar varannan vecka, ett läsår per skola, plus fyra gånger fem veckors VFU.
Sedan examen har alla fått jobb.
Arbetsbelastningen har varit hög, administrationsbördan likaså men de flesta är nöjda med hur året har varit.
Ulla-Karin Nordänger är professor på institutionen för didaktik och lärares praktik på Linnéuniversitet. Hennes huvudsakliga forskningsområde är lärares arbete och hon hoppas att de nyutexaminerade i Kalmar slipper ”den värsta chocken” eftersom de är lite mer välförberedda och har ”insett jobbets fulla komplexitet” och är lite mer ”hållbara” än studenter från andra lärarutbildningar.
Hon lyfter också det nära samarbetet mellan utbildningen, huvudmännen och skolorna, att de har ett gemensamt ansvar för att de som examineras verkligen blir bra lärare.
Samtidigt är det flera lärare som Läraren har talat med som skulle ha velat ha mer konflikthantering under utbildningen, att det är något de verkligen behöver i sin vardag.
– Det är den heliga graalen. Det har det frågats efter i varje utvärdering så länge jag har jobbat här och vi gör naturligtvis vårt bästa för att åtgärda denna efterfrågan. Tyvärr finns det ingen bok där man kan läsa hur man undviker konflikter och elände i livet. Men jag tror ändå att våra studenter har en lite mindre blåögd bild av hur det kan vara i skolan än andra studenter, säger Ulla-Karin Nordänger.
9 tidigare lärarstudenter om första året – klicka på namnen för att läsa mer:
Marcus 32: ”Helt plötsligt har man förlorat tre-fyra raka”
Katarina, 36: ”Det sociala tar mer tid än undervisningen”
Amanda, 27: ”Samtalen är guld värda”
Annie, 25: ”Min egen bakgrund har hjälpt mig”
Sofia, 42: ”Överraskande väl förberedd”
Marcus, 34: ”Vill jobba med barn med funktionsnedsättningar”
Evelina, 27: ”Önskar jag hade lärt mig mer om planering”
Lillemor, 38: ”Tufft innan jag hittade rutinerna”
Rebecka, 26: ”Känner rektorernas stöd”
LÄS ÄVEN