Så många lärarstudenter kan stoppas – i egna ämnet
”Höjda krav innebär att det kommer att bli färre studenter”, säger regeringens utredare Peter Honeth till Vi Lärare.
Lärarutbildning Krav på minst C i svenska för att komma in på lärarutbildningen väntas regeringens utredare föreslå, vilket kommer att stoppa nästan varannan sökande som vill bli lärare. Men ett C-krav i undervisningsämnet skulle slå ännu hårdare på flera av ämnesutbildningarna.
En statlig utredning om skärpta krav för att vara behörig att söka till lärarutbildningarna kommer att presenteras den 29 november.
Ett krav på minst C i svenska väntas ingå bland förslagen.
Som Vi Lärare redan skrivit skulle ett krav i C i svenska innebära att runt hälften av dagens studenter inte skulle ha kommit in på utbildningen.
– Höjda krav innebär att det kommer att bli färre studenter. Vi kommer att redovisa antaganden och beräkningar på hur olika skärpningar kommer att påverka behörigheten, säger utredaren Peter Honeth till Vi Lärare.
C-krav i vissa undervisningsämnen skulle skapa värre scenario
En konsekvensanalys som Universitets- och högskolerådet, UHR, gjorde 2021 visar att svenska inte är lärarstudenternas svagaste ämne.
UHR:s simulerade vad som skulle hända om man införde ett krav på minst C i ämnenslärarämnet. Minskningen av studenter skulle bli betydande och vissa lärosäten skulle drabbas hårdare än andra.
– Högskolan Borås och Högskolan i Halmstad, där antalet antagna i simuleringen jämfört med ordinarie urval minskar med 68,0 respektive 61,3 procent, har enbart ämneslärarprogram med huvudämne svenska/svenska som andraspråk och engelska i sitt utbud. Det vill säga huvudämnen som inte tidigare haft något särskilt behörighetskrav i just dessa ämnen, säger Cecilia Lindman, produktionssamordnare på UHR.
– Att vissa lärosäten drabbas hårdare än andra har inte enbart med att göra vilka som söker programmen och vilka betyg de har utan en del av förklaringen kan också vara att resultatet påverkas av utbudet av ämneslärarutbildningar som respektive lärosäte hade när simuleringen gjordes.
Upp till 70 procent färre sökande
Största tappet skulle geografi- och idrottslärarutbildningarna stå för med 65 respektive 70 procent färre sökande.
”Eftersom geografi i dagsläget inte är ett behörighetsämne medför höjningen att till C att mänga blir obehöriga för att de saknar kursen/ämnet geografi”, skriver UHR.
Det ännu större tappet för idrottslärarna beror på att i princip alla lärosäten vid rapportens publicering gjort ett undantag från behörighetskraven för utbildningen.
Procentuellt är minskningarna lägst för ämnena moderna språk och engelska med tapp på mellan 9 och 19 procent.
Därefter följer Biologi, kemi, samhällskunskap, historia, svenska och religion med nedgångar på mellan 20 och 30 procent.
Fysik, matematik, naturkunskap, och svenska/engelska med minskningar på mellan 38 och 49 procent.
Upp till 58 procent färre antagna
För antagna är siffrorna annorlunda:
Minst skulle engelska, religion, kemi, tyska, franska och historia påverkas med mellan 2 och 8 procents tapp.
Därefter följer biologi, spanska, svenska, samhällskunskap och naturkunskap med mellan 14 och 21 procent.
Sen följer geografi, fysik, matematik och svenska/engelska med mellan 34 och 46 procent förre antagna.
Idrottslärarutbildningen skulle tappa 58 procent av de antagna.
LÄS MER:
Krav på C-betyg – varannan lärarstudent inte behörig
Studenterna om C-krav på lärarutbildning: ”Vettigt”