Podcast: Så bygger man bra relationer till sina elever

Lärarstudentpoddens programledare Emma Olsson, tillsammans med Jimmy Askelius, lärare på Visättraskolan i Huddinge och Maria Wiman från Skapaskolan i Huddinge.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Bjuda hem eleverna och baka pizza ihop? Hör lärarproffsen berätta om förtroendeskapande arbete och hur man hanterar både blyga och stökiga elever.

Avsnittet gästas av prisbelönta lärarna Jimmy Askelius och Maria Wiman.

– Nyckeln till relationsbyggande är tålamod och lyhördhet, säger Maria.

– Man får kämpa lite och man måste bjuda på sig själv för att lyckas, säger Jimmy.

2020 vann Jimmy Askelius priset Årets Mellanstadielärare men han har inte alltid känt sig som en bra lärare.

– När jag var färsk som lärare kändes det lite som att bli kastad i varggropen. Jag hade ämneskunskaperna men var inte alls beredd. Jag hade ingen aning. Men jag började tänka tillbaka på min egen skoltid, och då gillade jag ju de lärare som tog sig tid och som lyssnade, de som man kunde prata med om musik, tv-spel, och annat än bara skolsaker.

För att bygga relationer till sina elever har Jimmy Askelius ett lite udda knep. Under flera år har han bjudit hem sina elever till sig själv. De har lagat mat tillsammans och hängt ihop med hans familj under en kväll. Det har gett resultat i skolan.

– Det var en stökig grupp och dynamiken var inte bra i klassen. Men de uppskattade verkligen att få komma hem till mig. Det har gett jättemycket.

Maria Wiman däremot, skulle aldrig bjuda hem sina elever och baka pizza ihop med dem. Hon bygger hellre sina relationer till eleverna på plats i skolan.

– Det är viktigt att kunna prata om sånt som inte har med läroplanen att göra. Att se människan bakom eleven och att visa ett genuint intresse. Lämna utrymme innan och efter lektionen för att småsnacka lite. Ta dig tid. Man kan inte bara fokusera på kunskapskraven.

Lyssna på Lärarstudentpodden här!

LÄS ÄVEN

Så kan du arbeta relationsskapande på nätet

Hemlin: Känslan av att vara otillräcklig har nått nya nivåer

Lärarstudentpodden: Ångestavsnittet